C1000 weert zich tegen Wakker Dier

AMSTERDAM - C1000 weert zich tegen de kritiek van stichting Wakker Dier dat de 'kiloknallers' in de supermarkten zouden leiden tot een verminderd dierenwelzijn. Wel vindt C1000 het nog te vroeg voor juridische stappen tegen de dierenwelzijnsorganisatie.

Willem-Paul de Mooij |

Dat zei een woordvoerder van C1000 in een reactie op de nieuwe aankondiging van Wakker Dier om 250 'bijtende reclamespotjes' over de supermarktketen op de radio uit te zenden, omdat deze supermarktketen volgens hen het vaakst vlees voor dumpprijzen verkocht.

Een woordvoerder van C1000: "We vinden het jammer dat we op deze manier uit de bus komen, alsof we het dierenwelzijn niet hoog in het vaandel hebben. Bij aanbiedingen wordt geen concessie gedaan aan de kwaliteit van het vlees. En we kunnen de kosten lager houden doordat we een eigen slagerij hebben. Vlees is een belangrijk onderdeel van de boodschappen. Het is daarom belangrijk dat we onze klanten ook op dat gebied een aanbieding kunnen bieden."

Wakker Dier onderzocht de afgelopen twaalf weken de folders van de acht grote supermarkten, Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Plus, Jumbo, Dirk, Aldi en Lidl op vleesacties voor dumpprijzen. In totaal verkochten de acht supermarkten in de twaalf weken 132 keer vlees onder de gemiddelde prijs van kattenvoer (4,12 per kilo). C1000 was met veertig reclame-acties verantwoordelijk voor 30 procent van de kiloknallers. In de campagne strijdt de stichting tegen het aanbieden van vlees voor bodemprijzen in supermarkten. Met de campagne wil de organisatie het dierenleed aan de kaak stellen dat het resultaat is van het zo goedkoop mogelijk produceren van vlees.

Bron: Telegraaf, ANP

kipfilet_c1000.jpg