receipts-1372961_1920.jpg

Capgemini: consumenten blijven voorzichtig

UTRECHT – Minder Nederlanders maken zich zorgen over hun persoonlijke financiële situatie dan een jaar geleden. Vorig jaar was dat percentage 32% tegenover 50% een jaar eerder. Dit is een van de uitkomsten van het wereldwijde onderzoek ‘What Matters to Today’s Consumer’ van Capgemini. Nederlanders zijn minder pessimistisch dan consumenten in andere landen. Wereldwijd vreest 43% van de consumenten dat hun financiële situatie de komende maanden zal verslechteren.

Redactie |

Nederlandse consumenten blijven nog wel op hun uitgaven letten. Meer dan twee derde zegt goedkopere (huis)merken te kopen en 64% doet minder impulsaankopen. Klanten zeggen in het onderzoek loyaal te zijn richting retailers als die hen helpt in moeilijke tijden met bijvoorbeeld prijsverlagingen. Consumenten zijn dan ook bereid in de toekomst meer producten of diensten af te nemen van deze bedrijven.

Krimpflatie staat hoog op het lijstje van consumenten. Twee op de drie klanten verwacht van retailers dat ze waarschuwen als de kwaliteit of het gewicht van producten wordt verlaagd en de prijs hetzelfde blijft. De betaalbaarheid van basisproducten staat ook hoog op het wensenlijstje van consumenten. Meer dan twee derde van de klanten ziet graag dat deze artikelen nog verder in prijs worden verlaagd.

Duurzaamheid
Bijna de helft van de consumenten in Nederland zegt te kopen van organisaties die als duurzaam worden gezien. Vier op de tien is zelfs bereid 5 tot 10% meer te betalen voor duurzame producten. Die duurzaamheid en de impact op de biodiversiteit moet terug te vinden zijn in de productinformatie. Als die informatie er is, is meer dan de helft bereid over te stappen op een duurzamer product. Die informatie moet dan wel betrouwbaar zijn. Op dit moment geeft meer dan de helft van de consumenten aan de duurzaamheidsclaims niet te vertrouwen.

Sociale media wint steeds meer terrein bij consumenten. Bijna de helft geeft aan het afgelopen jaar een nieuw product te hebben ontdekt via sociale media. Een kwart heeft zelfs producten via deze kanalen gekocht. Vooral gezondheids- en wellness producten, kleding en accessoires zijn populair. Influencers spelen in de aankoopbeslissing een grote rol, vooral onder jongeren.

AI
Generatieve artificial Intelligence (AI) is in opkomst, zowel bij klanten als retailers. "Retailers moeten hun operationele strategieën heroverwegen en innovatieve oplossingen toepassen, zoals AI, automatisering en Internet of Things (IoT) om slimmere vraagbepaling, touchless forecasting, efficiënte fulfillment-opties en een verbeterde interactie met consumenten mogelijk te maken. Dit alles biedt mogelijkheden om de kosten van producten te verlagen en cross-channel groei te ontsluiten", zegt Lindsey Mazza, global retail lead, Capgemini Group.

Klanten gebruiken steeds vaker AI-tools, zoals apps van winkelketens, in plaats van de traditionele zoekmachines. In Nederland geeft 41% van de klanten dit aan. Een vrijwel zelfde percentage zegt al iets te hebben gekocht dat is aanbevolen door een generatieve AI-tool. Capgemini geeft wel aan dat misbruik van deze tools moet worden aangepakt. Twee derde van de consumenten zegt zich zorgen te maken over valse of misleidende beoordelingen en aanbevelingen. 

In het in oktober en november uitgevoerde onderzoek zijn 11.681 consumenten van 18 jaar en ouder in 11 landen in Noord-Amerika, Europa en Azië ondervraagd door het Capgemini Research Institute. Dit is de derde keer dat het onderzoek wordt uitgevoerd.

Bron: Levensmiddelenkrant