Lisa.jpg Lisa van der Linden is hoofdredacteur.

Commentaar: Bakken, braden en ‘barren’

De mooiste tijd van het jaar is aangebroken voor de supermarktbranche. We zitten volop in de kruidnoten, amandelstaven en chocoladeletters. Ondertussen liggen de kerstkransjes al op ons te wachten, evenals het overige kerstassortiment.

Lisa van der Linden |

We brengen in deze periode een hoop bezoeken aan de supermarkt en staan wellicht vaker dan ooit in de keuken.
Een categorie die we in deze uitgave uitlichten, is bakken en braden. Past ook precies in deze maanden, want wie serveert er geen roomboter bij het kerstontbijt of als basis van huisgemaakte kruidenboter bij de gourmetavond? En als je voor het toetje gaat bakken, mag roomboter ook niet ontbreken. Of wat dacht je van een goede olijfolie voor over de salade en de boter waarin het vlees wordt gebakken.

Kortom, de categorie bakken en braden heeft het maar druk de komende weken. Als ondernemer des te belangrijker om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en fabels te ontkrachten. Mijn collega Kim sprak met The Olive Company en daar is een boeiend artikel uitgekomen. Ik geloof niet dat alle supermarktondernemers heel veel weten over de diverse soorten olijfolie bij hen in het schap. Misschien dat ze er hierdoor met een ander oog naar kijken. Daarnaast brengen we samen met fabrikanten de categorie in kaart, met de focus op bakken.

Een ander mooi artikel in deze uitgave dat ik wil uitlichten, is het interview van mijn collega Rosanne met Jumbo-ondernemer Bas Bobeldijk. Hij weet iedere keer weer iets te bedenken om zijn klanten te verrassen, zoals nu met zijn nieuwe notenbar. In het voorjaar en de zomer werd op die plek nog ijs verkocht, maar nu met de seizoenswisseling zijn daar noten voor in de plaats gekomen. Misschien is dit ook de juiste plek om in te spelen op de feestdagen: een kruidnotenbar, kerstkransjesbar en paaseitjesbar. De basis blijft hetzelfde, de inhoud verandert.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.