83218a8eb18c795ad1e7e9c01eaef2d5.png V.l.n.r.: Tom Bekers (SmartSpotter), Cunera Sengers (Dirk), Ivar Venema (Dirk), Martin Schuurmans (Dirk) en Arno Fidder (SmartSpotter); Foto door: Dirk

Formules

Dirk scoort het best op winkelcommunicatie

NAARDEN – Supermarktketen Dirk heeft de Smartspotter Promo Compliance Award 2023 gewonnen. Met een percentage van 78% scoren de Dirk-winkels beter dan andere retailers als het gaan om promotie-communicatie. De score ligt zelfs 14% hoger dan het gemiddelde. Het is voor de derde keer in de zeven jaar dat de prijs wordt uitgereikt, dat Dirk deze wint.

Redactie |

Smartspotter controleert het hele jaar door of retailers de juiste promo- en actiecommunicatie voert in de winkels. Ze doet de metingen met wat zij ‘mobile crowdsourcing’ noemen. Klanten kijken tijdens het winkelen of ze de juiste zaken aantreffen en zetten dat in een app.  Gemiddeld staat slechts 64% van de geplande promoties op de winkelvloer. Voor Nederland is het percentage ten opzichte van vorig jaar zelfs gedaald.

Het niet aanwezig zijn van promotie- en actiemateriaal ligt niet altijd bij de retailer. Ook leveranciers kunnen spullen niet leveren waardoor onderlinge afspraken niet kunnen worden nagekomen. Met een score van 78% was Dirk de duidelijke koploper. Plaats twee en drie zijn ook voor supermarkten met respectievelijk Albert Heijn met 77% en Dekamarkt met 73%.

Omdat Dirk de prijs voor de derde keer ontvangt, mogen ze de wisseltrofee nu houden. Ivar Venema, manager commercie van Dirk: “In 2022 scherpten we onze koers aan met een nieuwe folderlooptijd en bieden we acties alleen nog maar per stuk aan. Deze koers hielden we in 2023 vast. En met succes. Martin Schuurmans, operationeel manager Dirk voegt hier aan toe: “Dit is alleen mogelijk door een perfect samenspel tussen commercie en winkeloperatie. Waarbij we onze klanten elke dag opnieuw trakteren op de laagste prijzen van Nederland.”

Bron: Levensmiddelenkrant