Dorpse Hoogvliet is nu fullservicewinkel

HAZERSWOUDE-RIJNDIJK- Op een paar honderd meter afstand van de oude winkel heeft Hoogvliet onlangs een nieuwe supermarkt geopend in Hazerswoude-Rijndijk. De oude winkel, bestaande uit twee losse panden, was volgens de supermarktketen toe aan vernieuwing.

Lisa van der Linden |

Met 1100 vierkante meter winkeloppervlakte is de nieuwe supermarkt ruim twee keer zo groot als de oude panden samen. “We hadden beperkte ruimte en kunnen hier zo veel meer producten kwijt”, vertelt Frans Smits, supermarktmanager van het filiaal. “Voorheen hadden we bijvoorbeeld weinig biologisch vlees of vleesvervangers. Nu hebben we voor beiden een meter kunnen uittrekken. Er was ook vraag naar en dat blijkt nu ook, want het verkoopt goed. Daarnaast hebben we veel meer ruimte voor vers en de verkoop daarvan is veelbelovend”, vervolgt Smits. Vorig jaar is Hoogvliet in de winkel aan het Kooiplein in Leiden een proef gestart met het biologische vlees bij het niet-biologische vlees in het schap te leggen. Daar is de supermarktketen van op terug gekomen want het beoogde effect om klanten meer biologisch vlees te laten kopen is niet gelukt. In de nieuwe winkel in Hazerswoude-Rijndijk is het biologische vlees dus weer in een apart schap geplaatst. “We zijn van een basis supermarkt naar een fullservicewinkel gegaan.”

Klanten
Het pand is nieuw gebouwd en heeft tussentijds voor de nodige ophef gezorgd. Twee AH-filialen in Koudekerk aan den Rijn en Hazerswoude-Dorp wilden een bouwstop, omdat zij bang waren klanten te verliezen aan de nieuwe Hoogvliet. Tot een bouwstop is het uiteindelijk niet gekomen. “We hadden in de oude winkel al klanten uit Hazerswoude-Dorp en Koudekerk aan den Rijn, maar we zien nu ook meer klanten uit omliggende dorpen. Dat komt waarschijnlijk omdat we nu een volledig aanbod kunnen bieden”, aldus de supermarktmanager. Een van de klanten die komt kijken is Leen Hoogvliet, grondlegger van Hoogvliet. “Het is al de vierde keer deze week dat ik even kom kijken. Het is gewoon fijn om op de winkelvloer te zijn en dit is een mooie, nieuwe winkel dichtbij het hoofdkantoor”, vertelt Hoogvliet.

Acties
Door de toename in ruimte en producten is er meer mogelijkheid om in te spelen op trends, zo vertelt Smits. “Klanten zijn steeds meer bezig met de bewustwording van producten. Ze willen weten waar het vandaan komt of kopen kleinverpakkingen omdat ze daar voldoende aan hebben. Daarnaast kunnen we hier ook beter inspelen op thema’s, zoals het barbecueweer of later dit jaar met kerst.” Een andere trend die Smits veel ziet heeft niets met klanten te maken, maar meer met de retailwereld. “Alleenstaande acties zijn populair. Geen 5 flessen frisdrank voor 5 euro, maar 1 fles voor 99 cent is veel aantrekkelijker hebben we gemerkt”, vertelt de supermarktmanager.

Nieuw in de winkel is de zelfscanservice, een goede toevoeging zegt Smits. “Klanten kennen het al uit andere winkels, dus ze weten hoe het werkt. Dat maakt de introductie ervan heel eenvoudig. We hebben vier kassa’s, wat voldoende is met de drukte. Het vergt wat energie van de medewerkers en we helpen bijvoorbeeld met het inpakken van de boodschappen of lopen mee naar de auto. Misschien is dat ook wel iets dorps.”

Bron: Levensmiddelenkrant

20180719_152642-a900x525.jpg