Foodwatch: falende zelfregulering kindermarketing

AMSTERDAM – Zelfregulering van de industrie op het gebied van kindermarketing faalt, aldus voedselwaakhond foodwatch. Veel ongezonde producten als koekjes, zoete drankjes, zoet beleg en snoepgoed worden aangeprezen met ‘kinderhelden’op de verpakking. Kinderidool Minions staat op de meeste producten, gevold door Frozen en Buurman en Buurman.

Laura Wennekes |

Deze conclusie trekt foodwatch op basis van onderzoek naar het suiker-, vet- en zoutgehalte van de voedingsproducten met kinderhelden op de verpakking in de vijf grootste supermarkten. Van de in totaal 103 onderzochte producten die worden aangeprezen door kinderhelden, bleken er slechts drie gezond volgens de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Ruimte
Zelfregulering van de voedingsindustrie faalt volgens foodwatch, die wil dat de overheid deze ongezonde kindermarketing aan banden legt.  Hoewel de voedingsindustrie afgelopen jaar via de Reclame Code regels heeft opgesteld rond kindermarketing, zijn de productverpakkingen expliciet uitgesloten van enige beperking. Van deze ruimte maken fabrikanten volgens foodwatch flink gebruik door kinderhelden hun ongezonde waren aan te laten prijzen.

Bron: Levensmiddelenkrant

compilation_kindermarketing_nl-a900x525.jpg