GfK: 'Run op Oranje-items in supermarkt verwacht'

DONGEN – Supermarkten haalden tot nog toe 16 miljoen euro extra omzet binnen door de verkoop van Oranjeproducten. Dat bedrag kan verdriedubbelen bij een finaleplaats, stelt onderzoeksbureau GfK.

Remco van der Meij |

De monsterzege van Nederland op Spanje (5-1) zorgt komende week zeer waarschijnlijk voor een veel hogere Oranjekoortsop de winkelvloer, zo verwacht supermarktdeskundige Joop Holla van marktonderzoeker GfK.

Lager
Tot nog toe waren Nederlanders nog enigszins terughoudend bij het kopen van Oranjeartikelen. Afgelopen week kochten 660.000 huishoudens een Oranjeproduct in de supermarkt. Dat waren er minder dan in de week voorafgaand aan Koningsdag. Ook vergeleken met eerdere voetbaltoernooien was de Oranjekoorts een stuk lager.

Impuls
De prestaties van het Nederlands elftal zijn volgens Holla bepalend voor het succes van Oranjeproducten aan de kassa. “Je ziet nu al dat er meer auto's met oranje vlaggetjes rondrijden. Nederlanders geloven er weer in. En dat zie ook terug in de supermarkt”, zegt hij. “De tompouceverkoop zal hierdoor zeker een impuls krijgen.”

Borrelen
Maar niet alleen gebak gaat plussen is de verwachting. Speciale oranje-items in alle assortimentsgroepen die cruciaal zijn voor een gezellig samenzijn voor de buis, zullen aantrekken. Te denken valt daarbij aan ‘oranje’ borrelhapjes, frisdranken, bier, zoutjes en overige specifieke oranjeproducten.

Meeromzet
Supermarkten behaalden tot nog toe 16 miljoen euro extra omzet door de verkoop van Oranjeproducten. Zolang Oranje in het toernooi blijft zal dit bedrag toenemen. Mocht Oranje de halve finale bereiken, dan realiseren supermarkten naar verwachting een omzetpiek van 50 miljoen euro, aldus GfK.

Bron: Levensmiddelenkrant / ANP

ah_uitzwaaien_oranje-a840x630.jpg