Wouter Staal en Isabel Boerdam.jpg

Achtergrond

Green Food Lab lanceert ééndaags kickstart-programma voor duurzaamheid

AMSTERDAM - Om foodbedrijven te helpen bij alle uitdagingen die CSRD met zich meebrengt, lanceert Food Consultancy & Communicatiebureau Green Food Lab in samenwerking met ESG-strateeg Wouter Staal een ééndaags-kickstartprogramma. Hierin worden bedrijven op weg geholpen met hun duurzaamheidsstrategie en -communicatie.

Redactie |

Door de nieuwe CSRD-wetgeving worden bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsactiviteiten en worden al hun afnemers binnen de ‘scope 3’ hierbij betrokken. Bijna alle foodbedrijven moeten aan de slag, maar missen, volgens Green Food Lab, de juiste expertise: “Tegelijkertijd wordt ook het toeziend oog op duurzaamheidscommunicatie strenger, door de komst van de ‘Green Claims Directive’.” Dit is de wetgeving die verankert dat duurzaamheidsclaims onderbouwd, transparant en eenduidig interpreteerbaar zijn. “Als specialist op het gebied van voeding, duurzaamheid en communicatie, is dit hét terrein waar Green Food Lab de foodsector bij kan ondersteunen”, aldus het bedrijf.  

In één dag
Green Food Lab oprichter Isabel Boerdam ziet kansen in het veranderende speelveld: “Door de Europese wetgeving komt er veel op bedrijven af. Niet alleen op de beursgenoteerde en grote bedrijven die volgens de CSRD rapportage-plichtig zijn, maar door de ketenverantwoordelijkheid nemen zij de hele sector, inclusief MKB, mee. Hier ontbreekt echter de kennis en de mankracht om hiermee aan de slag te gaan. Zonde, want zo verlies je als merk je onderscheidend vermogen.”

Om in te spelen op deze vraag vanuit de markt, heeft Green Food Lab in samenwerking met ESG-strateeg Wouter Staal een kickstart-programma ontwikkeld. In dit programma worden deelnemende bedrijven op persoonlijke wijze in één dag op weg geholpen om de eerste stappen te zetten in hun duurzaamheidsactiviteiten. Boerdam: “Met dit programma bieden wij zowel grote als kleine bedrijven een laagdrempelige start en een springplank om die koploperpositie in te nemen.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops