AMSTERDAM – De groei in boodschappenbezorging door supermarkten lijkt na jaren van toename af te zwakken. Dit blijkt uit geaggregeerde en geanonimiseerde transactiedata van Abn Amro.
Albert Heijn begon in 2001 met het bezorgen van online bestellingen, maar dit wierp toen nog niet echt zijn vruchten af. De oprichting van Picnic in 2015 zorgde er uiteindelijk voor dat de markt voor boodschappenbezorging aan populariteit won. De coronapandemie leidde enkele jaren later tot een ware groeiexplosie. Vanaf de zomer van 2023 is de groei echter minder sterk geworden, en in de afgelopen maanden nam deze zelfs verder af. Uit onderzoek van Circana blijkt dat het omzetaandeel van online boodschappen in 2024 7,3% bedroeg, tegenover 6,6% in 2023.
Nog steeds toename
Ondanks de afvlakkende groei is er nog steeds sprake van een toename. In de afgelopen twaalf maanden bedroeg de gemiddelde maandelijkse groei 11%. In 2024 was dit 21%, terwijl in 2023 nog sprake was van een groei van 69%. Het aantal online bestellingen was in april van dit jaar drie keer zo hoog als in dezelfde maand in 2019, terwijl het aantal betalingen in fysieke supermarkten slechts met 21% is gestegen.
Volgens Abn Amro zijn er meerdere redenen voor de afnemende groei in de bezorging van boodschappen. Allereerst speelt de hoge inflatie een rol: consumenten winkelen bewuster en letten meer op prijzen. Ook geopolitieke spanningen, zoals oorlogen en handelsoorlogen, dragen bij aan een laag consumentenvertrouwen, waardoor mensen voorzichtiger zijn met hun uitgaven.
Fysieke winkels
Deze uitdagingen raken ook de fysieke winkels. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de verkochte volumes daar met 3,9% zijn gedaald en de omzet met 1%. Dit komt met name doordat consumenten prijsbewuster zijn en door het verkoopverbod op tabak. Het moeilijke jaar voor supermarkten is echter slechts in beperkte mate te wijten aan de opkomst van bezorgdiensten. De groei van de bezorgmarkt is, zoals aangegeven, aanzienlijk minder sterk dan in voorgaande jaren.
Ontwikkelen en optimaliseren
De markt voor thuisbezorging zal in toenemende mate afhankelijk worden van bevolkingsgroei en veranderingen in consumentengedrag. Alle grote supermarktketens in Nederland bieden inmiddels een bezorgoptie aan en kunnen vrijwel overal in het land bezorgen. Crisp richt zich op verse voedingsproducten om zich te onderscheiden. Hoewel het aantal bestellingen bij online supermarkten voorlopig nog zal blijven toenemen, wordt verwacht dat deze groei geleidelijk zal afvlakken. Het is daarom verstandig dat supermarkten onderzoeken op welke manieren zij de online boodschappenmarkt verder kunnen ontwikkelen en hoe zij hun bezorgproces kunnen optimaliseren.
Bron: Levensmiddelenkrant