Heineken: ‘We introduceren een nieuw segment’

AMSTERDAM – Het woensdag door Heineken gepresenteerde Heineken H41 bier gaat veel teweeg brengen in de bierwereld. Het wordt een ‘lager’ genoemd, maar de brouwer voegt naar eigen zeggen een heel nieuw segment toe met deze unieke innovatie.

Het is voor het eerst sinds lange tijd dat Heineken met een innovatie onder eigen merk komt. Heineken H41 is gebrouwen met een zeer zeldzame wilde gist uit Patagonië die in 2010 werd ontdekt. Deze Saccharomyces wordt ook wel de moeder aller-gisten genoemd. Voor Heineken aanleiding om daar een bier van te brouwen. Ruim vijf jaar lang werkte de brouwer aan dit nieuwe biertje.  Heineken H41 wordt een lagerbier genoemd omdat er te veel grondstoffen gebruikt zijn om het een pils te mogen noemen. De brouwer spreek echter zelf van een nieuw segment. “Het is geen speciaalbier, maar het is ook geen pils. Het is volmondig en toch doordrinkbaar. Ik vermoed dat uiteindelijk veel brouwers dit voorbeeld zullen volgen”, zegt Geert Minnart, directeur horeca Nederland bij Heineken.

Aandacht
In eerste instantie is dit biertje alleen verkrijgbaar op horecalocaties. “We hebben driehonderd locaties geselecteerd. Van kroeg tot grand-café en restaurant. Belangrijkste eis is dat de ondernemer het verhaal achter dit unieke product goed kan vertalen naar zijn klanten”, zegt Minnart. Dat is ook de manier waarop het verhaal naar buiten gebracht zal worden. Er volgen geen dure marketingcampagnes om Heineken H41 onder de aandacht te brengen. Omdat dat belangrijke verhaal beter in horeca verteld kan worden dan in supermarkten, is het voorlopig alleen verkrijgbaar in het buitenshuiskanaal. “Maar we sluiten zeker niet uit dat het in de toekomst ook naar het retailkanaal gaat”, zegt Minnart.

Pizza
Naast Nederland wordt het lagerbier ook in Italië geïntroduceerd. Daar is geen specifieke reden voor. Wellicht is er voor gekozen omdat de smaak van Heineken H41 zoals meesterbrouwer Willem van Waesberghe zegt, het beste combineert met pasta’s en pizza.

Serie
Heineken H41 is het eerste speciaal lagerbier in een serie ‘Lager Explorations’.  De naam is afgeleid van de breedtegraad van Patagonië.  Vanaf half april is het bier op zowel fust als in fles verkrijgbaar in de geselecteerde horeca-locaties. Consumenten betalen voor een H41 gemiddeld 30 procent meer dan voor een reguliere Heineken pils.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

horeca_directeur_geert_minnart_2-a900x525.jpg