DEN HAAG – Met de Tweede Kamerverkiezingen in het vooruitzicht, komen belangenbehartigers van diverse sectoren met hun 'boodschappenlijstjes'. Dat zijn goedbedoelde voorstellen aan een toekomstig kabinet voor een betere wereld.
De Nederlandse bierbrouwers, vertegenwoordigd door Craft en Nederlandse Brouwers, hebben een wensenlijstje opgesteld voor de toekomstige regering. Volgens de belangenorganisaties worstelen de brouwerijen met stijgende lasten en een toename aan belemmerende regels en eisen. “Juist in de veranderende biermarkt, met andere consumptiepatronen zoals steeds meer alcoholvrij en -arm bier, hebben brouwers meer dan ooit behoefte aan ruimte en voorspelbaarheid om te kunnen ondernemen en in te kunnen spelen op alle veranderingen”, schrijven beide organisaties.
Accijns
De laatste ronde van accijnsverhogingen hebben steeds meer mensen aangespoord hun boodschappen over de grens te gaan doen. In België en vooral Duitsland zijn de accijnzen veel lager en worden er bovendien forse prijskortingen gegeven terwijl dat in ons land voor alcohol slechts 25% korting mag worden gegeven. “Het wordt tijd voor een gelijk speelveld”, vindt Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers.
“Doordat steeds meer mensen over de grens hun bier gaan kopen, levert een accijnsverhoging de schatkist veel minder op. En dat terwijl de brouwerijsector hard geraakt wordt”, zegt Hans Noorman, waarnemend voorzitter van Craft. “De betekenis van onze sector overstijgt die van alleen brouwerijen. In de keten werken wij onder meer samen met agrarische ondernemingen en met horecabedrijven. Een accijnsverhoging raakt ook hen direct. Daarnaast vervullen brouwerijen een belangrijke rol in lokale gemeenschappen. Als een brouwerij moet sluiten, raakt dat niet alleen de werkgelegenheid maar ook die gemeenschappen.”
Verbruiksbelasting
De organisaties vinden dat alcoholvrij bier wordt uitgesloten van de verbruiksbelasting, juist uit preventieoverwegingen. “Brouwerijen lopen niet weg voor hun verantwoordelijkheid. De afgelopen jaren hebben ze hun bijdrage geleverd aan een verantwoorde bierconsumptie. Met succes: mensen drinken steeds bewuster alcohol of kiezen voor één van de vele alcoholvrije of -arme bieren”, schrijven Craft en Nederlandse Brouwers. Het maakt deze bieren duurder. Daarnaast leiden de plannen ook nog eens tot een nieuwe accijnsverhoging van alcoholhoudend bier. Fred Teeven: “Als geen andere sector hebben brouwers geïnvesteerd en zich ingezet om mensen verantwoord te laten drinken. Als stank voor dank dreigt een verhoging van de verbruiksbelasting en accijnzen. Bieren met en zonder alcohol worden voor consumenten weer duurder gemaakt. Ik hoop dat de politieke partijen in hun programma een andere keuze durven te maken.”
Sociale cohesie
De brouwers vragen aan de politieke partijen om door te mogen gaan met mensen verantwoord laten genieten van hun heerlijke bieren. Dat doen ze met hun vakmanschap en door het gebruik van natuurlijke ingrediënten. “Bier vervult in onze samenleving een belangrijke rol. Het brengt mensen samen en laat mensen verantwoord genieten. Brouwers vinden dat iedereen moet kunnen blijven genieten van een goed glas bier. Juist bier brengt weer cohesie in de samenleving. Juist in deze tijd is daar behoefte aan. Het wordt hoog tijd dat de politiek daar meer oog voor krijgt”, aldus Fred Teeven en Hans Noorman.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops