Ontwerp zonder titel (27).jpg Ter gelegenheid van het jubileum is een tijdlijn opgesteld die de belangrijkste mijlpalen van het drankblik in beeld brengt.

Het drankblik bestaat 90 jaar

ZOETERMEER - Dit jaar viert het drankblik zijn 90-jarig bestaan. Ooit begonnen als een eenvoudige verpakking voor frisdrank en bier, heeft het blik zich ontwikkeld tot een veelzijdige en duurzame verpakkingsvorm.

Redactie |

Het drankblik is een belangrijk symbool geworden van de omslag naar een circulaire economie: sinds de invoering van statiegeld in 2023 wordt inmiddels meer dan 83% van de blikjes ingezameld en is het aantal blikjes in het zwerfafval met 70% gedaald.

Van underdog naar breed geaccepteerd
Het eerste drankblikje verscheen in 1935. Lange tijd werd het gezien als de mindere optie naast glas, maar door technologische ontwikkelingen en logistieke voordelen kreeg het blik steeds meer waardering. Het blik beschermt bijvoorbeeld de kwaliteit van de drank doordat het licht buitensluit en is efficiënt te vervoeren dankzij zijn lichte gewicht. Ook ambachtelijke brouwers en kleinere merken ontdekken deze voordelen van het blik.  

Kampioen in recycling 
Nog meer voordelen van blik: het is eindeloos en volledig recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Bovendien zijn drankblikjes door de decennia heen steeds lichter en sterker geworden: het gewicht is met 50% gereduceerd en de wanddikte is dunner dan een haar. Dat maakt productie en transport efficiënter en duurzamer.

Toekomstbestendig 
Het 90-jarig bestaan laat zien dat het drankblik zich steeds opnieuw weet aan te passen aan de tijd. Het combineert duurzaamheid, praktische voordelen en esthetische mogelijkheden en blijft daarmee groeiend populair.  “Het drankblik is meer dan een verpakking: het laat zien hoe we van wegwerp naar circulair gaan”, zegt Vera Ortmanns, directeur van Metalen Verpakkingen Nederland. 

Metalen Verpakkingen Nederland (MVN) is de brancheorganisatie van fabrikanten van metalen verpakkingen in Nederland. MVN zet zich in om de kringloop van metaal te sluiten en het duurzame gebruik van grondstoffen en energie in de verpakkingsketen te bevorderen.  

Bron: Levensmiddelenkrant /  Out.of.Home Shops