Patricia en Bram-8 bewerkt.jpg Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum.

Vakcentrum: 'Ook advies voor nieuwe ondernemers'

WOERDEN - Het is niet gemakkelijk om je hoofd boven water te houden in supermarktland anno 2025. En ‘ertussen komen’ is ook lastig in een verzadigd Nederland. Toch spreken we bij Levensmiddelenkrant regelmatig enthousiaste ondernemers die een nieuwe winkel beginnen, zelfs in de kleinere dorpskernen. Of misschien juist. We vroegen aan Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, waar (beginnende) ondernemers tegenaan lopen en op moeten letten.

Kim Schoonman |

Het Vakcentrum is als vereniging van zelfstandig ondernemers altijd blij als nieuwe ondernemers in de branche aan de slag gaan. De vereniging is ervan overtuigd dat deze groep winkeliers meerwaarde biedt.

Is er eigenlijk nog plek voor nieuwe supermarkten in Nederland?
“Nieuwe winkeliers brengen altijd iets extra’s voor de buurt, wijk of het dorp. Vanuit die meerwaarde wordt ook door de lokale gemeenschap daarom over het algemeen enthousiast gereageerd op initiatieven van nieuwe ondernemers. Inwoners zijn er blij mee en dat onderstreept onze stelling dat een zelfstandig winkelier een uiterst belangrijke functie heeft in de gemeenschap.”

Waar lopen nieuwe ondernemers tegenaan?
“Voorop staat natuurlijk de financiering. In eerste instantie om de winkel te starten of over te nemen, maar daarnaast zeker ook voor de langere termijn. Zelfstandig ondernemers moeten de komende jaren naast hun reguliere investeringen ook geld steken in verduurzaming, digitalisering en talentontwikkeling. Onderzoek wijst uit dat het daarbij gaat om nog eens 1,2% van de omzet extra aan investeringen. En dat terwijl de marges sowieso al niet hoog zijn. Je moet als starter dus goed de zaken doorrekenen. Daar moet je zeker ook onafhankelijk advies bij vragen. In die zin is het lidmaatschap van het Vakcentrum een goede investering.”

Hoe groot is de marktpotentie werkelijk?
“Doe goed onderzoek naar de locatie en de onderneming in geval van overname. Kijk naar wat de ontwikkelingen zijn in de omgeving. Hoe lopen de koopstromen en gaan die nog veranderen in de toekomst? En wat ook niet vergeten moet worden, vooral als een gemeenschap al wat langer zonder supermarkt zit: hebben de klanten niet al een andere supermarkt gevonden waar ze nu hun boodschappen doen?”

"Als het allemaal lukt, heb je een prachtvak"

Aan welke opleidingen moet je als ondernemer denken?
“Het ondernemen in een supermarkt vraagt een goede opleiding en behoorlijk wat kennis. Het gaat niet alleen om je handelservaring en zakenrelaties. Denk bijvoorbeeld aan hoe je moet omgaan met de hygiënevereisten en de handhaving daarvan. Hoe regel je een BHV’er? Hoe ga je om met het aannemen van medewerkers? De wettelijke arboverplichtingen vereisen een specifieke deskundigheid waar een ondernemer meestal niet over beschikt. En welke verzekeringen zijn onmisbaar? Onder welke voorwaarden werk je samen met je leveranciers?
Bij een overname moet je je goed verdiepen in de rechten en de plichten van de bestaande medewerkers.”

Wat zijn realistische verwachtingen in de huidige markt?
“Dat is misschien nog wel het belangrijkst: wat is jouw visie en wat zijn jouw verwachtingen? Past het personeelsbestand in jouw visie? Ook daarover is het goed om met een externe deskundige of met al ervaren collega’s van gedachten te wisselen. En daarin kunnen wij als Vakcentrum ook helpen.”

En als je alles duidelijk hebt en er klaar voor bent?
“Als het dan allemaal lukt, heb je een prachtig vak. Je bent zelfstandig supermarktondernemer. Je ziet iedere dag tevreden klanten, hebt een goede band met je omgeving. Je leert van collegaondernemers en je ziet op jouw beurt medewerkers groeien. Je ziet direct resultaat van jouw werk, jouw visie.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.