nature-3289812_1920.jpg

ING: familiebedrijven in food blijven verduurzamen

AMSTERDAM – Voor kleinere familiebedrijven blijkt het vaak lastig om groene doelen om te zetten in beleid. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek dat Maastricht University samen met accountant BDO en softwarebedrijf Afas heeft uitgevoerd. Volgens Ceel Elemans van ING Bank blijven familiebedrijven in de foodsector ook zonder wettelijke druk verduurzamen.

Redactie |

Het zijn de grote afnemers als supermarkten, horecaketens en multinationals die steeds hogere duurzaamheidseisen stellen aan hun leveranciers. Zij willen weten wat er in hun keten gebeurt. Volgens Elemans blijven familiebedrijven in de foodsector als Compaxo, producent van fijne vleeswaren, en Verstegen Spices & Sauces daarom nu investeren om straks voorop te lopen.

Versoepeling
Dit ondanks de versoepeling van de rapportage-eisen van de EU die onlangs is gepresenteerd. Begin dit jaar stelde de Europese Commissie voor de regels van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) te versimpelen. Daardoor worden voor een hoop kleine en middelgrote bedrijven, waaronder veel familiebedrijven, de regels voor de duurzaamheidsrapportage vereenvoudigd. Het Europees Parlement moet de voorstellen nog goedkeuren.

“Familiebedrijven in de voedingssector zien de (voorlopige) versoepeling niet als reden om af te wachten. Zij blijven in beweging, gedreven door marktdruk en hun langetermijnvisie om het bedrijf in een betere staat door te geven aan de volgende generatie”, schrijft Elemans.

Zorgen
Uit recent onderzoek door ING zelf blijkt dat veertig procent van de bedrijven zich zorgen maakt over de haalbaarheid van verduurzaming door politieke en geopolitieke onzekerheid. “Voor (kleinere) familiebedrijven is het soms lastig omdat zij doorgaans niet beschikken over een duurzaamheidsmanager. Toch biedt juist hun schaal de flexibiliteit om duurzaamheid strategisch te verankeren. Familiebedrijven kunnen sneller reageren en gemakkelijker schakelen met hun toeleveranciers en afnemers. Dat versterkt klantrelaties en maakt hen aantrekkelijker als werkgever. Verduurzamen is voor familiebedrijven geen verplichting, maar een bewuste keuze. Door nu te handelen bouwen zij aan een toekomstgerichte onderneming voor de markt, de maatschappij en de volgende generatie”, aldus de bank.

Bron: Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops