NIEUWVEEN - Vriesversproducten zijn betaalbaar, vers, goed te portioneren en makkelijk te bereiden. Toch kampte de categorie heel lang met een negatief imago. Het VriesVers Platform stelde zichzelf bij de oprichting veertien jaar geleden ten doel om daar wat aan te doen.
Een interessante club, zo noemt Erik van Dalsum het VriesVers Platform: “Stakeholders uit de hele vriesverscategorie zijn bij ons aangesloten: retailers zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus; fabrikanten zoals Bonduelle en Iglo, maar ook logistieke dienstverleners.” Van Dalsum werkt als country manager bij de Duitse fabrikant Conditorei Coppenrath & Wiese, onderdeel van Dr. Oetker.
Sinds februari van dit jaar neemt hij het voorzitterschap van VriesVers Platform op zich, eerder was hij al zeven jaar bestuurslid en vanuit het bestuur verantwoordelijk voor internationale contacten. Levensmiddelenkrant spreekt met hem over imagoverbetering, de footprint van vriesvers en de shift van b2c naar b2b-communicatie.
Jullie hebben je sinds de oprichting in 2008 hard gemaakt voor een naamsverandering van de categorie, van diepvries naar vriesvers. Waarom was dat nodig?
“Het imago van diepvries als categorie en als term lieten destijds te wensen over. Voor consumenten stonden de term diepvries én de diepvriesproducten gelijk aan ‘niet vers’, en verse producten worden nu eenmaal meer gewaardeerd in Nederland. De naam ‘vriesvers’ was een mooi middel om de categorie in een beter daglicht te zetten. Want producten uit de diepvries zijn juíst vers. Groenten en fruit worden bijvoorbeeld direct na de oogst heel snel en efficiënt ingevroren bij de fabrikant. En verse vis is meestal ontdooide vis die direct op zee wordt bevroren. Verser dan vers, dus. Bij het VriesVers Platform hebben we ons ten doel gesteld om de consument daar beter van te doordringen en de categorie naar een hoger niveau te tillen.”
Hoe proberen jullie de consument te overtuigen van de voordelen van vriesvers?
“Die taak pakken we als platform op door onder andere inspiratiesessies te organiseren voor onze leden, om ze ideeën en suggesties te geven over hoe ze hun vriesversproducten voor het voetlicht kunnen brengen bij de consument. Daar profiteert uiteindelijk de hele categorie van. Zo hebben we net een bijeenkomst georganiseerd met als thema ‘circulair’, waarin onder andere een enthousiaste spreker vanuit Peel-Pioniers vertelde over hoe zij sinaasappelschillen vanuit onder meer supermarkten hergebruiken en zo weer verwaarden. Verder vertelde iemand vanuit Circana over de perceptie van consumenten rond duurzaamheid, en vanuit ABN Amro kregen we inzichten over ontwikkelingen in de foodtak als geheel. Ook YB had een interessant verhaal over volledig plantaardige producten en hoe circulariteit hierbij past als onderdeel van klimaatpositief ondernemen.
Met onze internationale contacten zoals onze zusterorganisaties in Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten wisselen we veel kennis uit en bekijken we hoe we ook internationaal gezien vriesvers naar een hoger plan kunnen tillen. Tijdens online meetings bespreken we regelmatig relevant wetenschappelijk onderzoek dat we meenemen naar onze leden.
De volgende inspiratiesessie zal gaan over internationale trends in onze categorie: wat is het onderscheid tussen verschillende markten, hoe kun je inspelen op wensen en behoeftes van buitenlandse retailers, welke horecatrends zijn zichtbaar in andere landen – dat soort vragen komen dan aan bod. Vanuit het platform zetten we dus in op inspiratie bieden richting de branche. Voorheen lag de focus meer op communicatie direct richting de consument, maar daarmee was onze impact te laag. Vanaf nu ligt de focus meer op b2b-communicatie, al blijft de uiteindelijke doelgroep natuurlijk wel de consument. Om dat te bewerkstelligen, willen we ook de participatie van leden bij het VriesVers Platform vergroten door bijvoorbeeld werkgroepen samen te stellen die aan de slag gaan met bepaalde doelen. Gelukkig zien we al dat leden individueel actie ondernemen om het imago van vriesvers te verbeteren. Zo stond onlangs een groot artikel in Allerhande over de voordelen van vriesvers en wijzen fabrikanten zoals Bonduelle en Iglo met reclamecampagnes consumenten ook op de pluspunten.
Verder organiseerden we de afgelopen twaalf jaar het VriesVerstival/Winnaarsevent, bedoeld om extra aandacht te genereren op de winkelvloer en in de media, en zo de categorie meer onder de aandacht van consumenten te brengen. Daarbij kiezen we onder andere het VriesVers Product van het Jaar Huismerk en de VriesVers Winkel van het Jaar. De komende editie willen we een beetje anders gaan invullen; we zijn nog in beraad over hoe het er precies uit gaat zien. De awards voor VriesVers Product en VriesVers Winkel van het Jaar willen we graag in stand houden.”
Hoe heeft de categorie zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
“We zien een heel duidelijke groei in vriesversproducten. De omzet van vriesvers zit inmiddels bijna op het streefpercentage. De groei is ingezet tijdens corona, toen consumenten natuurlijk meer thuis aten, omdat de horeca dicht was. Inmiddels is er een andere reden voor de groei, namelijk een economische. Vries-versproducten zijn doorgaans goedkoper dan vers en conserven. Vooral de segmenten vlees/snacks, aardappelproducten, gebak en maaltijden groeien flink. Vermoedelijk heeft de opkomst van de airfryer ook bijgedragen aan de stijgende cijfers. Tijdens corona vertoonde de verkoop van kant-en-klare maaltijden een dip, maar die is weer helemaal bijgetrokken. Ook online heeft vriesvers een hoge penetratie, mede dankzij diverse bestelapps. En we verwachten dat de groei nog even zal doorzetten. Ik las onlangs dat in de Verenigde Staten sommige partijen in de foodservice voor 90% met vriesvers werken. Wie weet is dat ons voorland.”
Is het imago van vriesvers ook verbeterd?
“We hebben twee keer onderzoek laten doen: één keer rondom de oprichting van het VriesVers Platform en één keer zo’n vijf jaar geleden. Daaruit bleek dat het imago inderdaad positief is veranderd. Ook de ontwikkelingen in de markt wijzen daar natuurlijk op. Daarnaast merken we dat retailers steeds meer doordrongen raken van de voordelen van vriesvers. Het mooie is natuurlijk: je kunt de hele dag uit de diepvries eten, van ontbijt tot aan ijsdesserts toe. Er bestaan zelfs cocktailachtige producten uit de diepvries.”
Een van de pluspunten van vriesvers is dat het duurzamer is dan vers en conserven, hoe zit dat?
“Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat de footprint van de productie van vriesvers ongeveer gelijk is aan die van andere segmenten. Maar het grote verschil is dat je bij vriesvers beter kunt portioneren en er dus veel minder waste is ten opzichte van vers. Je haalt tenslotte alleen uit de vriezer wat je nodig hebt – dat brengt ook weer een economisch voordeel met zich mee. Bovendien zijn ingevroren producten langer houdbaar dan vers. Zoals bekend heeft voedselverspilling een enorme impact op het milieu. Met de aanschaf van vriesversproducten kunnen consumenten hun footprint dus flink terugbrengen. Die boodschap willen we de komende periode meer gaan uitdragen. We zijn nu in gesprek met de organisatie achter de Verspillingsvrije week. Zij zijn groot voorstander van het bewaren en invriezen van restjes. Hun credo daarbij is: de koelkast en vriezer zijn je beste vriend in de strijd tegen voedselverspilling. Dat is natuurlijk helemaal waar. Hopelijk kunnen we samen optrekken de komende tijd, om ook die duurzame boodschap bij de consument tussen de oren te krijgen.”
Is het al tijd om de term vriesvers weer te vervangen door diepvries?
“We hebben er de laatste jaren steeds op gehamerd om de term vriesvers te gebruiken, maar dat embargo gaan we loslaten. Beide termen verwijzen natuurlijk naar dezelfde productgroep en het imago van de categorie is duidelijk verbeterd. Bovendien zien we dat in Duitsland ook de term diepvries wordt gebruikt en daar is deze productgroep veel groter. Onze taak zit er nog niet op, maar we zitten op het goede spoor.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.