20240806_132634.jpg V.l.n.r.: Otto Kieft (bedrijfsleider Spar Stroe), Saron en Johan van Leijenhorst.

‘Je weet van tevoren dat je een paar weken krap zit in je bezetting’

OTTERLO/STROE – De zomervakantie is voor ondernemers vaak een periode met verschillende uitdagingen. Dit heeft hoofdzakelijk met personeel te maken. Veel medewerkers gaan op vakantie.

Rosanne Wormgoor |

Daar komt bovenop dat het voor sommige supermarkten juist drukker is in deze periode, zoals bij Johan van Leijenhorst, eigenaar van de Spar-vestigingen in Otterlo en Stroe. 

Vooral de winkels die te maken hebben met toerisme zien een grote drukte tijdens de zomervakantie. “Onze gemiddelde weekomzet verdubbelt in Otterlo in de bouwvakweken”, licht Van Leijenhorst toe, die aangeeft dat deze situatie in Stroe anders is. “In Stroe is de toename veel minder extreem tijdens de zomer. Daar praat je over een stijging van maximaal 10 tot 15%. Dit komt doordat er in Otterlo twee hele grote EuroParcs-vakantieparken zitten en daarnaast zijn er veel mensen die ons dorp bezoeken omdat ze een dagje weg zijn. Ze gaan bijvoorbeeld naar Het Nationale Park De Hoge Veluwe of het Kröller-Müller Museum. Er zijn ook veel groepsaccommodaties en bed & breakfasts in en net buiten ons dorp gevestigd.”

Vakantiepubliek
Tijdens het zomerseizoen is er een heel ander winkelend publiek dan normaal. “Als je nu door de winkel heenloopt, is een op de vier mensen misschien een vaste klant en de rest komt allemaal van buitenaf. De spreiding is wel wat groter geworden. Er is nu bijna het hele jaar sprake van toerisme. Vroeger was het echt alleen in de schoolvakanties druk en daaromheen moest je het hebben van je vaste klanten. Nu loopt het seizoen van maart tot en met het einde van het jaar. De hele rustige weken waarin je het voornamelijk van je vaste klanten moet hebben, vallen eigenlijk alleen maar in januari en februari. Dat is een voordeel”, aldus de ondernemer. Van Leijenhorst doet verschillende dingen om het vakantiepubliek in zijn supermarkt te krijgen. Zo adverteert hij in verschillende vakantiemagazines die in de huisjes op de campings worden verspreid en is hij zichtbaar middels advertenties op de plattegrondborden. “Bezorgen op de parken gebeurt incidenteel, maar over het algemeen vinden mensen het nog steeds het fijnst om gewoon fysiek in de winkel te komen om hun boodschappen te doen.”

Personeel
De grootste uitdaging van de zomerperiode zit volgens de ondernemer in het personeel. “Je hebt er geen grip op wanneer je parttimers met vakantie gaan. Je kunt moeilijk zeggen: ‘Ga maar niet met je ouders op vakantie’. Het is elke keer weer puzzelen en hopen dat het een beetje goed valt. Met de vaste medewerkers gaat het prima. Die stemmen onderling af welke week ze gaan en ze wisselen elkaar mooi af, maar door je parttimers weet je van tevoren al dat je een paar weken heel krap zit in je bezetting”, stelt Van Leijenhorst.

Met minder personeel moet je toch een manier vinden om de winkel op orde te houden. “Je stelt allereerst simpelweg gewoon minder harde eisen”, zegt Van Leijenhorst. “Je wilt natuurlijk dat de winkel er altijd tiptop in orde uitziet: alles netjes gespiegeld en schoon. Maar bijvoorbeeld het spiegelen van de winkel doen we nu gewoon even niet. Daar hebben we de mensen niet voor. In dat soort dingen maak je nu keuzes zonder dat de klant daar echt hinder van ondervindt. Het hoognodige doen we gewoon. Daarnaast proberen we het zelf zoveel mogelijk op te vangen. Normaal gesproken werkt mijn vrouw maar twintig uur in de week en ik veertig, maar nu zijn de kinderen wat vaker bij oma of bij het kinderdagverblijf, zodat zij vijftig uur kan werken en ik zestig uur. Dat is alleen nodig tijdens de piekweken.”

Zelf op vakantie
Kan hij zelf op reis tijdens de zomervakantie? “Ik denk dat je het antwoord op die vraag al wel kan raden”, lacht Van Leijenhorst. “Dat gaat echt nooit lukken zolang wij ondernemers zijn van de Spar-winkels in Otterlo en Stroe. Dan ga je niet in de bouwvakweken weg. Dat kun je je mensen simpelweg niet aandoen. Dan gaan er gewoon zoveel dingen mis, dat wil je niet. Onze oudste is nu vier, dus die gaat komend jaar naar school. We proberen dan zoveel mogelijk tijdens andere schoolvakanties weg te gaan. Dat klinkt misschien gek, omdat je tijdens andere schoolvakanties ook extra drukte hebt, maar je hebt dan vaak wel je parttimers tot je beschikking. Bijna iedereen gaat in de zomervakantie wel een aantal weken weg, maar lang niet iedereen gaat in de herfst- of de meivakantie van huis.”

Uitdagingen
Op het gebied van bevoorrading vallen de uitdagingen mee. “We hebben bij Spar automatische bestelsystemen en dat werkt heel goed. Je kunt de data van de voorgaande weken inzien en wat je tot nu toe deze week hebt verkocht op productniveau. Zo kun je zelf kijken wat nodig is. Bij Spar zijn ze dat ook telkens aan het doorontwikkelen, met name voor de seizoenswinkels die zo’n fluctuerende omzet hebben. We hebben standaard zes leveringen in de week in Otterlo, omdat het seizoen het hele jaar doorloopt. In Stroe zijn dat vier leveringen, omdat die supermarkt minder te maken heeft met seizoensinvloeden”, aldus Van Leijenhorst.

Een algemene uitdaging waar de ondernemer tegenaan loopt, heeft te maken met het verdienmodel. “Dat is iets waar we de laatste jaren echt mee te maken hebben in onze branche. Het verdienmodel staat ontzettend onder druk. De kosten voor allerlei zaken zijn enorm gestegen, maar de omzet blijft stabiel. Dat is in ieder geval in onze vestiging in Otterlo zo. In Stroe is er toevallig wel een stijging te zien in de omzet, maar die is te danken aan de verbouwing van vorig jaar. In Otterlo blijft de omzet dus stabiel, terwijl de kosten de laatste jaren echt extreem zijn toegenomen. Dat maakt dat je onderaan de streep steeds minder overhoudt. Je mag vandaag de dag al heel blij zijn als je überhaupt wat overhoudt”, zegt Van Leijenhorst tot slot.

Bron: Levensmiddelenkrant