Jumbo: afdekken tabak beperkte impact op omzet

DEN HAAG – Tabak is geen impulsaankoop. Rokers weten de counter te vinden, ook als de rookwaren afgedekt zijn, zoals Jumbo dat nu in al haar winkels gaat doen. De impact op de tabaksomzet is beperkt, zegt commercieel directeur Ed van de Weerd.

Joost Agterhoek |

Jumbo kwam weinig obstakels tegen in de twee maanden lange test die de formule uitvoerde met afgedekte tabak. De semitransparante klapdeuren zorgen niet voor vertraging aan de counter, zegt Van de Weerd in het filiaal aan de Anemonenstraat in Den Haag, waar de afdekking dinsdag gepresenteerd werd. “Onze collega's weten de pakjes snel te vinden.” Vanaf de presentatie worden de deuren in alle winkels voor de rookwaren gezet, zowel de filialen als de winkels van ondernemers. Over de kosten zegt Van de Weerd dat er in goed overleg met de ondernemers afspraken zijn gemaakt.

Thuis
De afschrikwekkende afbeeldingen op tabakswaren stromen sinds medio mei in en de eerste zijn al op het schap te vinden. Die foto's passen niet in het winkelbeeld dat Jumbo nastreeft, waar klanten zich thuis moeten kunnen voelen, zegt Van de Weerd. Vooralsnog staat er enkel het woord 'tabak' op de deuren te lezen, wellicht dat er later andere signing volgt. “De eerste zorg is dat de klant in al onze winkels prettig kan gaan winkelen. Daarnaast  helpen we ze graag om gezonde en verantwoorde keuzes te maken. Deze maatregel draagt daar aan bij.”, aldus de commercieel directeur.

Tabaksfabrikanten
De impact op de omzet blijkt voor Jumbo beperkt, maar hoe denken de fabrikanten van de pakjes over de keuze van Jumbo? Elke verandering die rokers potentieel ontmoedigt is voor hen lastig, begrijpt Van de Weerd. “Imperial Tobacco is onze category captain, we praten hier met ze over.”

Familie
Afdekken van het rookwarenschap speelt al langer bij Jumbo, vertelt Van de Weerd. “Het werd al dubieuzer toen de grote teksten op de pakjes kwamen te staan.” De 'horrorpakjes' overtuigden de organisatie, en ook de eigenaren van de formule, de familie Van Eerd. De Weerd: “We hebben een heel schap volgezet en ze de vraag gesteld: Willen wij dit zo in onze winkels?”

Displayban
Jumbo loopt met de deuren voor op het convenant voor een displayban waar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens al haar leden aan werkt, in afspraak met staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij was dinsdagmiddag aanwezig bij het Jumbo-filiaal in Den Haag en zei het initiatief van Jumbo 'zeer op prijs te stellen'. De supermarkten werken aan afdekking van tabak, maar hoe zit dat met tankstations, tabaks- en gemakszaken en andere bedrijven met sigarettencounters? Er is een verschil van branche tot branche, erkent Van Rijn. Het is altijd beter om vroeg in te springen dan regelgeving af te wachten. De staatssecretaris raadt verkopers van tabak aan 'na te denken over de toekomst'.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

foto_2_-_nieuwe_rookwarenschap_jumbo-a900x525.jpg