Jumbo trekt klanten weg bij concurrenten

NIEUWVEEN - De klantengroei die Jumbo doormaakt gaat vooral ten koste van de grote formules in de branche. Uitzondering is Lidl, dat na Albert Heijn de meeste klanten heeft.

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van marktonderzoeker GfK. Jumbo groeide qua klanten met liefst 8,8 procentpunt naar 43,8 procent (3,23 miljoen kopende huishoudens). Die nieuwe klanten zijn afkomstig van de grote spelers, zoals Super de Boer dat bijna een miljoen klanten verloor in 2011. Wat zij qua klanten hebben verloren is er bij Jumbo bijgekomen, zegt Joop Holla van GfK tegenover Levensmiddelenkrant. “Toch blijft het speculeren en spelen ook andere elementen een rol. Klantentrouw, bijvoorbeeld, waardoor sommige formules met een daling van het aantal klanten een betere prestatie leveren, zoals Albert Heijn.”

Top 3

AH telt nog verreweg de meeste klanten (81 procent; 5,98 miljoen kopende huishoudens). Maar de marktleider mocht in 2011 een procentpunt minder klanten in zijn supermarkten begroeten dan het jaar ervoor. Ook in de AH XL-vestigingen kwamen 0,6 procent minder gezinnen boodschappen doen. Lidl is de nieuwe runner up met 60,8 procentpunt kopende huishoudens (4,49 miljoen klanten). Vergeleken met 2010 een stijging van liefst 2,2 procentpunt. Aldi (58,1 procent; 4,29 miljoen huishoudens) completeert de top 3 maar zag vorig jaar 1,3 procentpunt minder huishoudens in haar winkels komen.

Meer vestigingen
In vergelijking met 2010 is er verder ook groei voor, C1000 (met 2,3 procentpunt naar 56,9 procent/4,20 miljoen kopende huishoudens), Coop (+1,1 procentpunt naar 13,6 procent/1,01 miljoen kopende huishoudens) en EM-TÉ (+1,8 procentpunt naar 13,1 procent/0,97 miljoen huishoudens). Als één van de oorzaken hiervoor noemt GfK dat deze formules vorig jaar het aantal vestigingen uitbreidden. Minder goed qua klantenaantallen verging het Dirk, Bas, Digros, Spar en Super de Boer. De eerstgenoemde drie formules van Detailconsult FM zagen vergeleken met 2010 1,1 procentpunt minder gezinnen hun winkelvloeren betreden en eindigden op 25,5 procent/1,89 miljoen huishoudens. Spar telde in 2011 7,5 procent/0,56 miljoen kopende huishoudens en verloor op zijn beurt zodoende 0,7 procentpunt. Logischerwijs zag ook Super de Boer het aantal kopende huishoudens drastisch teruglopen. De formule die dit jaar haar deuren sluit verloor bijna een miljoen aantal klanten in 2011 en blijft steken op een totaal van 1,35 miljoen.

Bron: Levensmiddelenkrant.nl

jumboamsterdama840x630.jpg