Grondstoffentekort ten grondslag aan vertraging

Innamesysteem statiegeldblikjes uitgesteld

LEIDSCHENDAM – Stichting Afvalfonds Verpakken is voornemens om per 1 april 2023 het landelijke innamesysteem voor statiegeldblikjes in te voeren. Dat is drie maanden later dan de oorspronkelijke planning. De vertraging is volgens de stichting te wijten aan onzekerheden rondom leveringstijden van onder andere machines voor het tellen en sorteren. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat dreigt met een boete.

Samen met het CBL en FNLI werkt Stichting Afvalfonds Verpakken aan een efficiënt systeem om statiegeldblikjes in te nemen. Consumenten gaan 15 cent betalen en kunnen het blikje, zoals nu ook het geval is bij plastic (PET) flesjes, straks inleveren bij één van de circa 5000 supermarkten of één van de andere circa 17.000 innamepunten, waaronder treinstations, sportverenigingen, bioscopen en tankstations. De stichting verwacht straks jaarlijks twee miljard statiegeldblikjes tie te kunnen voegen aan de stroom van anderhalf miljard grote en kleine statiegeldflessen die nu worden ingenomen. Er komt een landelijke campagne om consumenten hierover te informeren.

‘Gedoemd te mislukken’
De invoering is echter drie maanden vertraagd. Stichting Afvalfonds meldt in een persbericht dat onzekerheden rondom levertijden van bijvoorbeeld machines voor het tellen en sorteren het nu niet mogelijk maken om de blikjes los te verwerken van de stroom plastic flessen, en dat daarom de oorspronkelijke planning (31 december van dit jaar) niet haalbaar is: “Voor het succes van statiegeld op blikjes moet het systeem vanaf het eerste begin goed functioneren. Voor de consument moet heel duidelijk zijn dat blikjes bij ieder inzamelpunt ingenomen kunnen worden en dat je echt je geld terugkrijgt. Anders is het statiegeldsysteem op blikjes bij voorbaat gedoemd te mislukken.” De stichting zegt de afgelopen maanden alle mogelijke scenario’s en alternatieven te hebben onderzocht.

Boete
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat geeft aan het “zeer teleurstellend” te vinden dat de sector de eerder afgesproken datum, die wettelijk is vastgelegd, niet haalt. Ze wil met de sector om de tafel om te bekijken hoe de ingangsdatum van 31 december toch gehaald kan worden. Als de oorspronkelijke datum niet nagekomen wordt, kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) volgens de staatssecretaris een boete opleggen.