Prijsinflatie consumptiegoederen in april 8,5 procent

DIEMEN – De inflatie is dit jaar iedere maand een stukje hoger uitgekomen: in januari ging het om 5,3 procent, in februari om 6,4 procent, in maart 7,2 procent en in april was de inflatie 8,5 procent. Oftewel: supermarktproducten waren in april 8,5 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. Met die conclusie komt NielsenIQ.

De hogere prijzen zaten eind vorig jaar al ‘in de lift’, maar zijn sindsdien alleen maar versneld. Over de eerste 16 weken van dit jaar genomen gaat het dus om een inflatie van 6,4 procent. Volgens NielsenIQ is dit ‘nooit eerder gezien’. Het onderzoeksbureau komt aan deze cijfers door het niet-promotionele prijsniveau te volgen van meer dan 37.000 producten in supermarkten, welke elke vierweekse periode tenminste 1.000 euro omzet hebben behaald in de laatste twee jaar.

Twee cijfers voor de komma
De prijsstijging geldt veelal voor producten die consumenten dagelijks kopen. Kruidenierswaren bijvoorbeeld (ingeblikte groenten, olie, pasta, rijst) zijn met 8,4 procent in prijs gestegen, verse voorverpakte producten (kaas, zuivel, margarine, fruit) met 7,8 procent en huishoudelijke verzorgingsproducten zoals wasmiddelen met 6,7 procent. Sommige producten stegen nog veel meer in prijs. Olie kende een prijsstijging van 29,8 procent, koffie werd 15,2 procent duurder en bakproducten 15,1 procent. Ook boter en margarine, fruitconserven en wasmiddelen kenden een prijsstijging met twee cijfers voor de komma.

Huismerken
Nationale merken wakkeren de prijs meer aan dan huismerken, concludeert het onderzoeksbureau naar aanleiding van haar analyse van 196 productgroepen. Het gaat namelijk in 67 procent daarvan om nationale merken. Analytical team leader bij NielsenIQ Ruud Conijn zegt daarover: "Ondanks het feit dat huismerken ook flink geraakt worden door inflatie, zien we nog steeds dat consumenten meer huismerken kopen dan vorig jaar. Uit onze analyse blijkt dat in productgroepen met een prijsstijging boven het gemiddelde, het huismerkaandeel sneller groeit (van 44,1 procent aandeel naar 45,7 procent) versus productgroepen waar de inflatie minder aanwezig is (van 41,5 procent aandeel naar 41,7 procent). Dit zou te wijten kunnen zijn aan de gebruikelijke winkelstrategie van consumenten om in ‘dure’ tijden huismerken te kopen om de stijgende prijzen te beheersen – zonder goed naar de prijsstelling zelf te kijken”.

Bron: Levensmiddelenkrant