ABN Amro: Supermarktomzet lijdt licht door heropening terrassen

AMSTERDAM – Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien door de heropening van terrassen en niet-essentiële winkels sinds 28 april, hun omzet “maar” respectievelijk met 2 en 5 procent achteruit gaan. Deze vergelijking wordt gemaakt met de maand voor de opening. Dit meldt ABN Amro, die onderzoek heeft verricht naar transactiedata.

Ten opzichte van dezelfde periode in 2019, zetten voedingsspeciaalzaken nog steeds 51 procent meer om. Supermarkten draaien nog 21 procent meer dan vóór corona. Echter gaan op 5 juni de restaurants weer binnen open en worden de openingstijden van de horeca verlengd naar 22.00 uur. Hierdoor gaan mensen meer buitenshuis eten en minder boodschappen doen, wat voor de supermarkten en voedingsspeciaalzaken een groter negatief effect kan betekenen, stellen de onderzoekers. Wel vindt deze zomer het EK Voetbal en de Olympische spelen plaats, die thuisconsumptie weer versterken, zo is te lezen in het rapport van de bank.

Bezorging
Consumenten geven sinds de versoepelingen nog steeds vijf keer zoveel geld uit aan onlineboodschappen dan in dezelfde periode twee jaar geleden. Ook maaltijdboxen doen het goed, met een verdrievoudiging van de omzet. Daarnaast zijn de uitgaven aan thuisbezorgde maaltijden verdubbeld, wat betekent dat de consument meer aan gemak zou willen besteden. Deze cijfers laten volgens ABN Amro een nog duidelijker beeld zien van het veranderde consumentengedrag.

Terug naar toen
Het lijkt er verder volgens de bank op dat Nederlanders die nog steeds vaak thuiswerken, gewend zijn geraakt aan thuisbezorging van boodschappen. Het terugkeren naar een samenleving volledig zonder beperkingen zou hier verandering in kunnen brengen. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zullen er echter alles aan doen om de omzetwinst te behouden met vers bereidde maaltijden, verspakketten en kant-en-klaarmaaltijden in de winkels, aldus ABN Amro.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops