Nielsen pijlt ook paasverwachtingen

Consument hamstert minder, omzet nog steeds hoog

DIEMEN – Na twee weken sterke groei in de omzet is het ergste hamstergedrag verleden tijd. Dat blijkt uit cijfers van databureau Nielsen. Vergeleken met de week ervoor is de omzet in week 13 10,2 procent gedaald. Wel was die 8,6 procent hoger dan dezelfde week vorig jaar. De totale omzet van supermarkten in week 13 bedraagt daarmee 838 miljoen euro.

Nu de omzetgroei zich beperkt tot 8,6 procent lijkt het erop dat de consument zich aanpast aan het ‘nieuwe normale’, zoals Nielsen dat noemt. “Het aanvankelijke hamstergedrag dat we in week 11 zagen, is nu gekalmeerd in Nederland”, zegt Johan Vrancken, managing director van Nielsen Connect Benelux.. “Mensen passen zich meer aan het nieuwe ritme aan.”

Ander Pasen
Nielsen deed ook onderzoek naar de paasstemming bij consumenten, op 28 en 29 maart. Daaruit komt naar voren dat bijna de helft van de respondenten uitkijkt naar Pasen. Wel zegt 65 procent Pasen anders te gaan vieren. Het merendeel (31 procent) verwacht niet meer of minder uit te geven dan voorheen, waar 24 procent verwacht wel minder uit te zullen geven. Deze consumenten willen besparen op borrelhapjes, paaschocolade en speciale producten voor paasontbijt- en brunche.

“Hoewel de manier waarop Nederlandse consumenten hun aankopen doen en feestdagen vieren is veranderd ten opzichte van een paar weken geleden, zijn er nog steeds grote mogelijkheden voor retailers en fabrikanten om te reageren op dit veranderende consumentengedrag. Niet alleen om hun bedrijf te beschermen, maar ook het Nederlandse moreel te versterken,” zegt Vrancken. “We zien hier geweldige voorbeelden van. Bedrijven innoveren en versterken soms juist door COVID-19, en we zullen daar de komende weken zeker meer van zien.”

Bron: Levensmiddelenkrant