60 procent consumenten let op keurmerk

DEN BOSCH – Bij de aankoop van eten en drinken let drie op de vijf Nederlandse consumenten op de keurmerken van het product. Daarbij kiest 16 procent altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek uit de Smart Food Monitor van Multiscope.

In het onderzoek zijn 7.300 Nederlanders ondervraagd naar hun koopoverwegingen. Hieruit bleek dat keurmerken voor het welzijn van dieren het vaakst in overweging wordt genomen (42 procent), gevolgd door eerlijke handel, en natuur en milieu (beide 32 procent). Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren, als voor natuur en milieu geldt dat het belang ten opzichte van het laatste onderzoek in 2016 is gestegen met 5 procent.

Vers
Voor verse producten is het belang van keurmerken het grootst. Zo wil 62 procent van de consumenten een product met een keurmerk als het gaat om vlees of vis. Bij verse groente en fruit gaf 47 procent van de correspondenten aan een keurmerk belangrijk te vinden en bij zuivel 41 procent.

Bron: Levensmiddelenkrant