Fabrikanten

AB InBev verkoopt meeste bier in vijf jaar

LEUVEN - Biergigant Anheuser-Busch InBev heeft in het tweede kwartaal het meeste bier in een kwartaal aan de man gebracht in vijf jaar. Vooral bierdrinkers in Zuid-Amerika, Europa en Afrika hadden trek in merken van AB InBev als Corona en Stella Artois. Ook de afzet van speciaalbiertjes in het premium segment verliep sterk.

Marleen Veldhuijzen |

De opbrengsten dikten aan tot 13,96 miljard dollar. Dat vertaalde zich in een groei op eigen kracht van 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij merkt de brouwer op dat het tweede kwartaal van vorig jaar moeilijk te verslaan was, aangezien het concern toen nog profiteerde van een grootschalige reclamecampagne in aanloop naar het WK voetbal in Rusland.

Focus
De brutowinstmarge van AB InBev verbeterde met meer dan een procentpunt tot 42 procent dankzij kostendiscipline en focus op duurdere premiumbieren. De nettowinst steeg naar 2,5 miljard, van 2,2 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2018.

Bekend
AB InBev is in Nederland vooral bekend van merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch en Hertog Jan. Eerder deze week was het concern hier al veel in het nieuws omdat het Amerikaanse biermerk Bud naar Nederland komt. Ook werd een sponsordeal met Ajax gemeld.

Bron: ANP

abinbevanp.jpg