Albert Heijn geeft ruimte aan streekproducten | Levensmiddelenkrant

Met het Streeckgenoten-label krijgt iedere regio een eigen aandeel in het versassortiment.

Albert Heijn geeft ruimte aan streekproducten

ZAANDAM - Winkels van Albert Heijn in heel Nederland krijgen vanaf deze maand de mogelijkheid meer lokale versproducten in het assortiment op te nemen. Onder de naam Streeckgenoten komt een deel van het kaas- en worstaanbod echt uit de buurt.

Zaanse streekkaas heeft Albert Heijn al 100 jaar, maar de formule wil meer lokaal vers aanbieden. Vanaf deze maand komen, onder het label Streeckgenoten, meer producten van lokale boeren in de schappen te liggen. “Bij Streeckgenoten-producten gaat het om de mooie verhalen van kleine, regionale boeren en kaasmakers”, vertelt woordvoerder Pauline van den Brandhof. “Streeckgenoten is een initiatief van Albert Heijn. Het idee is dat we regionale topslagers en kaasmakers een plek geven op het schap in de winkel en op ah.nl.”

Per streek
In de praktijk komen vestigingen van Albert Heijn er in verschillende regio’s anders uit te zien. “Het aantal producten verschilt per regio en per winkel. Het concept is weliswaar landelijk, maar het assortiment verschilt echt per regio”, legt Van den Brandhof uit. “Wat geliefd is in Limburg hoeft niet automatisch een succes te zijn in het noorden. Dat is juist het idee van Streeckgenoten: het zijn de specialiteiten van de streek.” Zo is de kans groot dat consumenten die aan de Waddenzee wonen nu kaas van Polderpracht uit Terschelling op tafel zetten, waar men in Brabant Goudse kaas van kaasmakerij Ruurhoeve in huis haalt. Een complete lijst met producten is niet openbaar, maar op ah.nl/streeckgenoten is terug te vinden welke producten per regio worden verkocht.

Kansen
De nieuwe producten gaan ten koste van plekken in de koeling waar ‘te veel vergelijkbare keuze’ is, aldus Van den Brandhof. “We hebben ruimte gemaakt voor nieuwe en onderscheidende concepten van Albert Heijn.” De formule gaat zo met de trend van vers en lokaal geproduceerd voedsel mee, naar eigen zeggen omdat de consument dat wil. “Wij vervullen behoeften van onze klanten. Steeds meer mensen houden ervan producten van dichtbij te eten en vinden het zelfs leuk als het van een ‘bekende’ komt. Voor de regionale kaasmakers en slagers is het een mooie kans nu ook bij Albert Heijn in het schap te liggen.”

Vernieuwd borrelassortiment
Binnen het versassortiment worden kaas- en vleeswaren vernieuwd met Streeckgenoten. Daarnaast pakt Albert Heijn het borrelassortiment aan. Er komen:

• nieuwe Nederlandse kazen,
• ham uit Italië, Spanje en Frankrijk,
• nieuwe soorten verse olijven, hummus en salades,
• meer vegetarische alternatieven, zoals falafelbites en groentesticks.

Bron: Levensmiddelenkrant