Budget Food ambieert verdere groei | Levensmiddelenkrant

‘We geven fabrikanten de kans om hun restpartijen een nieuwe plek te geven’

Budget Food ambieert verdere groei

SCHAGEN - Geen vast assortiment, maar bij elk bezoek een keuze uit andere producten door het opkopen van restpartijen. Dat is de strategie van Budget Food. De formule heeft in zes jaar tijd negen winkels geopend, maar daar stopt het niet. “We zijn bezig met twee nieuwe locaties en blijven onze oren en ogen openhouden voor meer winkels.”

Dit vertelt Maarten Muller, algemeen directeur van Budget Food, aan Levensmiddelenkrant. Het wegzetten van restpartijen is volgens hem een dilemma van iedere fabrikant, want de producten zijn nog geschikt om te consumeren. Samen met mede-eigenaar Jaap van Vuure, tevens AH-franchiser in Callantsoog, runt Muller negen BudgetFood-winkels door heel Nederland. Zij ambiëren een verdere groei van het bedrijf. Muller legt in een interview uit wat Budget Food uniek maakt en hoe zij fabrikanten kunnen helpen met restpartijen.

Restpartijen
Beperkt vast assortiment Budget Food is tien jaar geleden ontstaan vanuit Winstpallet, een bedrijf dat Van Vuure en Muller samen zijn begonnen. “We kochten restpartijen op en verkochten dit vervolgens aan franchisers en partijen als Action en Big Bazar. We zagen het landschap veranderen en de potentie voor restpartijen in winkels stijgen. Om die reden zijn we zes jaar geleden zelf begonnen met Budget Food, waar we voor 75 tot 80 procent enkel producten uit restpartijen verkopen”, legt Muller uit.

De eigenaren zijn begonnen met een pand van 150 vierkante meter vloeroppervlakte en inmiddels variëren de winkels van 400 tot 1700 vierkante meter. “Dat is heel breed, maar we kunnen ons makkelijk aanpassen aan de grootte die beschikbaar is. We onderscheiden ons van andere formules doordat we naast een klein, beperkt vast assortiment volledig de focus leggen op reststomen.” Deze manier van inkopen zorgt er volgens Muller voor dat de prijzen laag blijven. “Fabrikanten hebben allemaal restpartijen, dat hoort erbij. De vraag is alleen hoe zij hiermee omgaan. Budget Food biedt hen kansen om de producten alsnog te verkopen, al is dat wel tegen een gereduceerd tarief.”

Overproductie
Werken met producten uit restpartijen betekent voor Budget Food dat zij geen groot vast assortiment hebben. “Dat maakt het lastig om in te spelen op bepaalde trends, want wij verkopen datgene dat de fabrikant over heeft. Dat kunnen producten zijn met een oude verpakking, maar we nemen ook restpartijen over die voortkomen uit overproductie. Of producten die geen lange houdbaarheidsdatum meer hebben. Op deze manier voorkomen we onnodige verspilling.

Het is een thema dat speelt bij alle fabrikanten, want het is zonde als producten in de vuilnisbak verdwijnen. Wij kijken uiteraard wel welke productgroepen interessant zijn voor de consument. Het voordeel voor de fabrikant is dat de communicatie via korte lijnen verloopt en wij op een gecontroleerde manier met hun producten omgaan. Zij leveren de producten af bij onze distributiecentra en vanuit daar vervoeren wij het naar de winkels. Meer stappen zijn er niet, dus het is een hele gecontroleerde manier van samenwerken. Soms krijgen we twee keer per jaar een restpartij van een bepaalde fabrikant en soms is dat twee keer in de week. Het is heel divers”, zegt Muller.

Het assortiment dat uit restpartijen komt is volgens hem heel divers. Van versproducten tot vriesvers en van kruidenierswaren tot kaas en vleeswaren. “We zijn heel blij dat we op deze manier de consument kunnen voorzien van hun boodschappen tegen een scherpe prijs en aan de andere kant de fabrikant helpen om de restproducten een plek te geven. Producten die uiteindelijk alsnog bijna over de datum gaan, proberen wij aan de Voedselbank te geven”, legt Muller uit. Bij alle winkels is wel een beperkt vast assortiment verkrijgbaar, dat vergelijkbare prijzen heeft als andere goedkope supermarkten.

Kansen
Muller ziet in de huidige retailbranche nog veel mogelijkheden voor Budget Food. “We hebben negen vestigingen en zijn momenteel bezig met twee nieuwe locaties. Daar zijn al concrete plannen voor, maar ik kan nog niet zeggen in welke steden de winkels komen.

Zover zijn we nog niet. We zijn een groeiend bedrijf en blijven telkens opnieuw kijken hoe we zo succesvol kunnen blijven. Dat is de enige manier om verder te kunnen groeien. We zijn ook afhankelijk van de panden die beschikbaar zijn”, zegt Muller. “We hebben alle winkels in eigen beheer en hebben op de winkelvloer enthousiaste en gedreven bedrijfsleiders lopen die ruimte krijgen om hun eigen ideeën uit te voeren. Zij weten immers wat er speelt in de buurt en kunnen op deze manier een eigen draai geven aan de winkel.”

De wens om op meerdere plekken in het land te vestigen is groot. De voorkeur gaat daarbij uit naar een locatie waar ook een supermarkt is gevestigd. “We hebben ervaren dat we elkaar versterken. Budget Food is zeer aantrekkelijk vanwege de lage prijzen, maar de consument kan bij ons niet haar weekboodschappen doen. Daarom is een andere supermarkt in de buurt een must. Bij ons wordt een fles frisdrank of zak chips voor een aantrekkelijke prijs gekocht en bij de supermarkt de rest van de boodschappen. We zijn tenslotte geen fullservicesupermarkt en met name de versafdeling is klein vergeleken met andere formules.”

Beste acties
Budget Food richt zich op de prijsbewuste consument die bereid is om twee tot drie supermarkten te bezoeken voor de beste acties. “We zien ook consumenten die 30 kilometer of meer rijden om bij ons producten in te slaan voor langere tijd. Ze komen dan bijvoorbeeld één keer in de maand. Als je goed inslaat, dan haal je die benzinekosten er weer uit.”

Budget Food bezorgt de producten niet aan huis, maar wil de consument wel een stukje gemak bieden. Daarom is onlangs een app gelanceerd. “De consument kan daarin lezen wat wij allemaal doen en welke aanbiedingen er zijn. Het is een extra service die wij bieden. Daarnaast krijgt ook de website een metamorfose. Online bezorging is lastig met reststromen, omdat we niet weten wanneer we welke producten op voorraad hebben en we werken met het op=op-principe. Daarom passen online bestellen en laten bezorgen niet bij onze formule, dat werkt voor ons niet”, stelt Muller.

Bron: Levensmiddelenkrant