Colruyt stapt over op digitale prijsetiketten | Levensmiddelenkrant

Colruyt stapt over op digitale prijsetiketten

HALLE – Colruyt verwijdert voor het einde van dit jaar alle papieren prijsetiketten in de 240 winkels in België en Luxemburg. Deze worden vervangen door elektronische prijsetiketten waarmee de formule naar eigen zeggen sneller kan reageren op prijsaanpassingen.

Elektronische prijsetiketten zijn niet nieuw in de branche, maar Colruyt wachtte naar eigen zeggen bewust tot er een betaalbaar en duurzaam systeem op de markt kwam, dat toekomstmogelijkheden biedt op vlak van digitale innovatie en tegelijkertijd het prijsbeleid van de retailer duidelijk weergeeft. “Colruyt is een prijsvolger. We passen dus meerdere keren per dag prijzen aan als reactie op concurrenten. Die prijsaanpassingen gebeuren vandaag nog manueel. Door de digitalisering ervan zal Colruyt nu nog sneller kunnen reageren op onverwachte prijsaanpassingen. Bovendien krijgen de winkelmedewerkers meer tijd voor hun kerntaken, zoals het verkoopsklaar maken van de winkel en onze klanten helpen bij hun boodschappen”, vertelt Christophe Dehandschutter, directeur Verkoop van Colruyt.

Voetafdruk
Per jaar werden er 75 miljoen prijsetiketten geprint. Door die te digitaliseren bespaart de retailer op jaarbasis ongeveer 90 ton papier. Ook de transportkosten worden verminderd, want de etiketten moeten niet meer mee met de vrachtwagens naar de winkels. Dehandschutter: “Bovendien is de technologie achter de nieuwe prijsetiketten heel energiezuinig, omdat ze alleen stroom verbruiken wanneer er een prijswijziging wordt doorgestuurd. We hebben bewust gewacht tot we een systeem vonden dat duurzaam is op verschillende niveaus. En alles wat we besparen op vlak van papier, transport en energie investeren we vanzelfsprekend in onze laagste prijzen.”

Bron: Levensmiddelenkrant