Column: Aldi brengt romantiek met Black Friday | Levensmiddelenkrant

Column: Aldi brengt romantiek met Black Friday

Black Friday is sinds maandag weer van start en daar kunnen we niet omheen. Het grote internationale kortingsfestijn, overgewaaid uit Amerika is in aantallen bezoekers al groter dan kerst. Dat is best bijzonder als je nagaat dat het pas in 2015 zijn intrede deed in Nederland. Voor retailers het moment van het jaar om alles uit de kast te halen om de klant met fikse kortingen te verrassen en voor zich te winnen.

De naam Black Friday zou zijn oorsprong vinden doordat Amerikaanse winkeliers op deze dag voor het eerst zwarte cijfers noteerden zo vlak voor de feestmaand december. De dag is de dag na ‘thanksgiving day’ (de vierde donderdag van november), waarop alle Amerikanen vrij zijn en een start maken met hun feestinkopen.

Folderz heeft specifiek onderzoek gedaan onder haar gebruikers. Hiervan zegt één op de vijf dat ze de intentie hebben om tijdens Black-Friday wat te gaan kopen. Ondanks de enorme populariteit associeert 50 procent van de ondervraagde het koop-festijn nog wel met misleidende aanbiedingen. Hier ligt dus nog een grote kans voor de ondernemers! Uit het onderzoekt blijkt verder dat meer dan 50 procent van de mannen de intentie heeft om elektronica te gaan kopen en bij vrouwen ligt de focus meer op mode-artikelen.

Folderz keek voor deze column nog even specifiek naar wat supermarkten allemaal doen deze Black Friday week. Er vindt deze periode flinke “branchevervaging” plaats, wat leidt tot verrassende toevoegingen in de assortimenten. Er worden speciale Black Friday folders gepubliceerd en ze verdelen ook de week in dagen met speciale Black Friday-deals.

Vooral de Nederlandse man komt er goed van af en wordt op zijn wenken bediend. Hij kan beginnen door zijn gereedschapset te vernieuwen, want onder andere Lidl, Hoogvliet en Vomar hebben hele goede aanbiedingen. De laatste komt zelfs met een 200-delige set voor 59.95 waar de (on)handige man niet om heen kan. Bij elke supermarkt kan de man verder terecht voor een nieuwe koptelefoon, een portable speaker en games! Ik betwijfel of het dan nog klussen wordt. Tussen al die activiteiten mag een kopje koffie niet ontbreken, iets dat iedere ‘super’ ook flink in de aanbieding heeft. Albert Heijn doet er nog een schepje bovenop en zet in op scherp geprijsde koffiemachines, vijfdaagse vakanties en als klap op de vuurpijl: een Nederlandse bakfiets voor slechts 1499 euro.

De vrouwen komen er bekaaid vanaf, want mode-artikelen zijn nauwelijks te vinden in de supermarkten. Gelukkig heeft Aldi wat voor beide en zet zelfs in op wat romantiek. Met een 65 inch televisie aan de wand kun je plaatsnemen op de bank met Uggs aan de voeten en oliebollen op tafel. Last but not least: een heerlijk ‘flesje’ prosecco van 6 liter, dus dat wordt een lange avond. Vanzelfsprekend zal de man net geschoren in zijn nieuwe boxershort op de bank plaatsnemen want daar kan je tijdens Black Friday ook niet omheen bij de supermarkt.

Wil je meer informatie over de folders aan de aanbiedingen op Folderz.nl en specifiek tijdens Black-Friday, laat het ons weten. De eerste 2 dagen van deze week zijn de bezoekersaantallen al naar recordhoogte gestegen op onze websites en in onze apps.

Met vriendelijke groet,

Niels Duijvestijn
Managing director Folderz.nl