Column: On the move

Nog nooit waren, volgens de SER (SociaalEconomische Raad), zoveel mensen in Nederland aan het werk; tegelijkertijd was het aantal vacatures ook nooit eerder zo hoog. De krapte op de arbeidsmarkt slaat alle records. Tegenover elke honderd werklozen stonden eind maart 2022 133 vacatures.

Na de (zomer)vakantie is er altijd verschuiving op de arbeidsmarkt. Mensen hebben op vakantie afstand kunnen nemen van hun dagelijks leven. Sommige komen dan tot de conclusie dat ze niet (meer) op de juiste plek zitten.

De banen lijken voor het oprapen. Een stapje omhoog maken lijkt nu makkelijker dan ooit. Dat maakt dat het gras aan de andere kant misschien wat sneller groener lijkt dan dat het werkelijk is. Echter, voor sommige bedrijven betekent het een serieuze kwaliteitsslag maken.

Bedrijven die op dit moment hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden, sterke (personeels)beleid en een goede werksfeer niet op orde hebben, zijn te laat. Wanneer een ander bedrijf dit beter voor elkaar heeft, kan het nu meer dan eens voorkomen dat er een leegloop plaatsvindt.

Voor groeiende bedrijven kan dit een probleem zijn. Groeien gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Wanneer men net is gevallen en bezig is met opstaan, schuilt het gevaar van personeelsverloop. Toch wordt op deze manier wel het kaf van het koren gescheiden.

Het leren van fouten, om het vallen zo veel mogelijk te beperken, is daarbij essentieel. De manier van het herstellen van fouten is daarin net zo belangrijk. Want in deze tijd van arbeidskrapte is het herhalen van dezelfde fouten echt funest. Medewerkers zullen bij het zien van herhalende, foute patronen van beleidsmakers, namelijk eerder geneigd zijn om zich heen te gaan kijken.

Alleen kan je het niet. Dus (retail)ondernemers van Nederland, aan jullie de schone taak om je boel op orde te hebben. Je personeelsbestand is je grootste kapitaal. Zorg en koester het als nooit te voren. Je zal het meer dan ooit nodig hebben, in deze tijd.

Milou Driesse is salesmanager

Bron: Levensmiddelenkrant

 

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.