Formules

Consumptie agf stagneert

ZOETERMEER – De btw-verhoging van 6% naar 9% heeft ervoor gezorgd dat de consumptie van groenten en fruit is gestagneerd. Supermarkten verkochten 2% minder vers fruit en slechts 1% meer verse groenten. Zo’n 18% van de consumenten geeft aan minder fruit te kopen en 14% minder groenten te kopen als gevolg van de btw-verhoging.

Lisa van der Linden |

Dat blijkt uit marktcijfers van onderzoeksbureau IRI en uit aanvullend consumentenonderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis. De cijfers zijn donderdag bekend gemaakt tijdens de lancering van de actie ‘Gezonde Boodschappen voor Iedereen’. Een twintigtal maatschappelijke organisaties waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen, willen consumenten bewegen gezonder te eten en doen een beroep op de overheid om de btw-verhoging op groenten en fruit terug te draaien dan wel andere maatregelen te treffen. Met name de lagere inkomensgroep raakt steeds meer op achterstand. Gemiddeld wordt minder dan 57% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit gegeten.

Aanpassing
De organisaties doen een beroep op de politiek om nu serieus werk te maken van gezond voedsel. In Den Haag is daarom aan Kamerleden de website www.gezondeboodschappen.nl gepresenteerd. Deze informatiesite biedt inzicht in consumptiecijfers, aankoopcijfers, prijsbeleving van consumenten en in rapporten die aantonen dat een hogere consumptie van groenten en fruit bijdraagt aan een gezondere en duurzame levensstijl. Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis: “Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Bron: Levensmiddelenkrant

img_8161.jpg