‘Fors herstel verwacht door Greenyard’ | Levensmiddelenkrant

Belgische multinational doet voorspellingen van hoge winst

‘Fors herstel verwacht door Greenyard’

SINT-KATELIJNE-WAVER - Groente- en fruitleverancier Greenyard verwacht positieve cijfers voor de eerste helft van dit jaar. De bruto bedrijfswinst is volgens de prognose 43 tot 45 miljoen euro. “Een fors herstel ten opzichte van de vorige jaarhelft”, aldus het bedrijf.

Een gortdroge zomer en een listeriabesmetting in Hongarije zorgde in 2018 voor teleurstellende resultaten: een omzetdaling van 3,6 procent tot 1,983 miljard euro, horticulture niet meegerekend. Nu lijkt Greenyard op te krabbelen. Dat is volgens het bedrijf met name te danken aan het reorganisatieplan dat in maart werd aangekondigd. Daarin maakte Greenyard bekend zich verder te willen focussen op het verwezenlijken van een verticaal geïntegreerd partnerschapsmodel. Er volgde een reorganisatie en fabrieken die niet rendabel genoeg waren werden gesloten. Ook werden veel niet-kernactiviteiten afgestoten.

Transformatie
“De winstgevendheid van Greenyard blijft verbeteren zoals gepland, dankzij de strikte implementatie van het Transformatieplan, met een sterke focus op marge en winstgevende volumes en het rechtzetten van de overheadkosten”, zegt het bedrijf. “Greenyard verwacht dat de impact van haar plannen nog zal versnellen in de tweede helft van het jaar.” Ter vergelijking: de bruto bedrijfswinst over het eerste halfjaar van 2018 bedroeg 23,3 miljoen euro. De verwachting van dit jaar is dat dit bijna is verdubbeld naar 43 tot 45 miljoen.

Omzet daalt
Ondanks de sterke winstprognose verwacht Greenyard wel een lagere omzet in het eerste kwartaal vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Die is 1,03 miljard euro tegenover 1,05 miljard euro vorig jaar. Die daling komt voort uit het Fresh-segment, waar de omzet met 4 procent daalde. Er was een tekort aan avocado’s en meer prijsdruk bij producten als druiven, meloenen en citrusvruchten. “Dit effect is nog niet volledig gecompenseerd door de groeiende volumes uit de partnerschappen”, aldus het bedrijf, dat overigens nog wacht op de effecten van nieuwe samenwerkingen met Carrefour, Delhaize en Tesco. Daartegenover staat het beter presterende Long Fresh-segment. Daarmee werd 4,1 procent meer omzet geboekt, tot een totaal van 181,9 miljoen euro.