Winnaars zijn niet meer weg te denken uit de supermarkt

Innova Klassiek 2018-2022

[Special: Innova Klassiek] NIEUWVEEN - Eenendertig jaar geleden alweer introduceerde Levensmiddelenkrant de Innova Klassiek: de wedstrijd voor producten die zichzelf hebben bewezen en na vier jaar nog steeds in het schap te vinden zijn. Het is altijd een spannende tijd op de redactie. Welke producten hebben een 7 of hoger gescoord? Natuurlijk vinden we er zelf ook wat van, want veel van de genomineerde producten stoppen wij eveneens vaak in ons boodschappenmandje. 28 producten hebben uiteindelijk de hoogste waardering gekregen van het supermarktkanaal en mogen zich dus winnaar noemen van de Innova Klassiek. Chapeau!

De Winnaars
Dayes – Best for your friend Triocolor Kauwstick
Ísey Skyr – Ísey Skyr Gebakken Appel
Stegeman – Stegeman Fuet Ambachtelijk, stuk 130 gram
NewForrest – Kwekkeboom Oven & Airfryer Old Amsterdam Bitterbal
Bonduelle – Bonduelle Edamame Boontjes
Jan Zandbergen – The Meatlovers Picanha
Jan Zandbergen – The Meatlovers T-Bone
Bel Nederland – Boursin Zacht & Romig
Johma – Johma kip-mangosalade
Alfa Bier – Relaunch van de huisstijl Alfa Brouwerij fles & blik
Zuivelhoeve – Zuivelhoeve Boer’n Yoghurt © Vanille & Muesli 170 g
Duvel Moortgat – Brouwerij ’t IJ Biri
Confiserie Napoleon – Napoleon drop & fruit duo
Confiserie Napoleon – Anta flu honey & lemon
Müller Nederland – Almhof Hoekje Crunchy Choco Cookie
Zwanenberg Food Group – Kips Mini Kipdijspiesjes
Zwanenberg Food Group – Kips Vega
De Smaakspecialist – BioToday Crispy Cracker Original 250 g – biologisch
Dr. Oetker – Koopmans Appeltaart Extra Deeg
Dr. Oetker – Dr. Oetker Ristorante Margherita
Grolsche Bierbrouwerij – Grolsch Kruidige Tripel
Aarts Conserven – Bio fruitconserven
Warsteiner – Warsteiner Winter
Too Good To Go – Too Good To Go
Theha – Theunisse Kokosbrood Zero
Coca-Cola Europacific Partners – Fuze Tea
Inproba – Sweet Chilli Sauce 50% minder suiker

Ieder jaar vinden honderden nieuwe producten hun weg naar de schappen van de supermarkt, om vaak binnen korte tijd alweer de aftocht te blazen. Ze zijn niet opgepikt door retailer of consument, of misschien door allebei niet. Omdat ze niet innovatief genoeg waren, er bleek te weinig waardering voor, of het product was zijn tijd te ver vooruit. Misschien paste het niet goed bij de tijdgeest, sloeg de verpakking niet aan of voelden consumenten er niks bij. Het is echt niet makkelijk om een product succesvol in de markt te zetten. Maar er zijn ook altijd producten die het wél redden, sterker: die na enkele jaren een vaste plek in het schap hebben veroverd. Die producten maken ieder jaar kans op het winnen van de Innova Klassiek. Dé award voor blijvertjes, voor producten waarvan we ons niet meer kunnen indenken dat ze er ooit niet waren.

Als een tierelier
Het zijn de inkopers en category managers van de verschillende supermarktformules die de cijfers uitdelen, evenals zelfstandig ondernemers. Zij weten als geen ander welke producten als een tierelier gaan en welke, helaas, het veld moeten ruimen. Wij bedanken ze uiteraard heel hartelijk voor hun medewerking! Ze beoordelen de genomineerde producten steeds volgens drie criteria: innovativiteit, omzet & rendement en ondersteuning vanuit de fabrikant. Want dat dit drie pijlers zijn voor een succesvolle introductie staat buiten kijf. En dan te bedenken dat de winnende producten, die op de volgende pagina’s worden gepresenteerd, zichzelf hebben moeten bewijzen tijdens de coronapandemie. Dat maakt het misschien wel extra knap dat ze een prijs in de wacht hebben gesleept.

Bron: Levensmiddelenkrant

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.