Fabrikanten

Nieuwe generatie neemt Compaxo over

GOUDA - Het begon voor Compaxo allemaal in 1921, maar al in 1855 werd in het centrum van Gouda de spekslagerij geopend. Bijna honderd jaar na de officiële oprichting staat de vijfde generatie aan het stuur en is de hele keten in eigen beheer. Duurzaamheid, transparantie en passie zijn pijlers van de nieuwe directie.

Lisa van der Linden |

Een jonge generatie wil Compaxo naar een nog hoger niveau tillen. Het bedrijf dat uit twee locaties bestaat heeft als ambitie om onderscheidend te zijn voor de klant en net als nu al het geval is, de productie van begin tot eind in eigen beheer houden. Jeroen (directeur, locatie Gouda), Michael (accountmanager) en Stefan van der Post (accountmanager) vertellen aan Levensmiddelenkrant wat het betekent voor henzelf én het bedrijf dat zij nu aan de leiding staan.

Compaxo bestaat bijna honderd jaar. Wat doen jullie precies?
Michael: “Compaxo is producent van vleeswaren en aanverwante vleesproducten, die een bewerking hebben ondergaan in de zin van roken, koken, fermenteren, bakken, grillen of zouten. Naast de vleeswarenfabriek is een groot gedeelte van de verticale keten in eigen beheer. Onderdeel van het concern is namelijk de slachterij in Zevenaar, die tevens goed contact met de boeren heeft. In Gouda is de vleeswarenfabriek gevestigd waar Jeroen, Stefan en ik werkzaam zijn. De combinatie tussen Gouda en Zevenaar biedt ons veel flexibiliteit in de aanlevering van onze grondstoffen en het combineren van verkoopkanalen. Onderscheidende factor voor de vleeswarenfabriek is dat wij in staat zijn een brede variëteit aan vleeswaren onder één dak te produceren.”
Jeroen: “Wij zijn specialist in maatwerk en in staat om ons flexibel op te stellen richting onze klanten. Alle recepturen zijn in eigen beheer en worden samengesteld in onze eigen kruidenkamer. Dit zorgt voor een onderscheidende smaakbeleving van onze producten en is een tweede voorbeeld waaruit blijkt dat we de keten sterk in eigen beheer hebben.”
Michael: “Kortom, veel soorten bewerkte vleeswaren die in de supermarkten te vinden zijn, produceren wij.”

Jullie hebben, als jongere generatie, het bedrijf overgenomen. Wat betekent dit voor jullie en Compaxo?
Stefan: “De vijfde generatie heeft via verschillende voortrajecten en op verschillende leeftijden hun intrede in het bedrijf gemaakt, maar de passie voor het bedrijf verbindt ons. Dat wij dit ooit voort mochten zetten, is iets waar we met zijn allen hard naartoe hebben gewerkt.”
Michael: “De overdracht is een natuurlijk proces geweest waar we de afgelopen drie tot vier jaar naartoe zijn gegroeid. Het is een uitdaging, want we krijgen met z’n allen een grote verantwoordelijkheid."
Jeroen: “De oudere generatie is nog steeds op kantoor te vinden, maar wel in mindere mate dan voorheen. Als nieuwe directie is het onze taak om het bedrijf te runnen zoals dat al bijna honderd jaar wordt gedaan. We hebben een jong team met mensen tussen de 20 en 40 jaar. We hebben ons gecommitteerd voor minimaal tien jaar en daarmee dragen we naar de klant betrouwbaarheid, stabiliteit en een langetermijnvisie uit. Voor ons is dit een kans om verder te groeien en het is een uitdaging om Compaxo naar een nog hoger niveau te tillen.”

Wat onderscheidt Compaxo van andere vleeswarenproducenten?
Michael: “We zijn de uitgelezen partner doordat we een familiebedrijf zijn met een betrouwbare, langetermijnvisie. Dat maakt het voor klanten laagdrempelig om met ons in zee te gaan en daarnaast zijn we flexibel. De lijnen zijn kort en doordat we met de locatie in Zevenaar een groot deel van de verticale productieketen in eigen beheer hebben, gaan wij mee in de toenemende vraag naar transparantie in de keten. Het is uniek als producent grip te hebben van begin tot eind. Bovendien zijn we specialist in maatwerk en gaan we met iedere supermarktketen om tafel om tot de beste recepturen te komen die aansluiten bij de wensen van de consument.”

Een nieuwe generatie brengt ongetwijfeld nieuwe ideeën met zich mee. Wat zijn de plannen voor de komende jaren?
Michael: “Compaxo produceert nu privatelabelproducten en daarvan is een groot deel ook biologisch of met 1 Beter Leven-ster. Waar wij, als jongere generatie, naar kijken zijn de kansen voor ons in de out-of-homebranche. Samen met partners kunnen we tot nieuwe producten komen, maar ook unieke recepten in de markt zetten die interessant zijn voor het buitenshuiskanaal. Dit is iets waar in het verleden weinig tot geen aandacht voor was, maar waar wij onszelf verder in willen verdiepen. Daarnaast willen we, nog meer dan voorheen, uitdragen wie we zijn en wat we doen. Bovendien willen we onze aandacht verleggen naar B2B-marketinggerelateerde activiteiten. Dit jaar hebben we ons kantoor in Gouda bijvoorbeeld geheel vernieuwd en een experience-center gerealiseerd. Hier vindt men de boardroom, onze vergaderzalen en de ruimte voor show cooking. Tevens biedt dit een inspirerende omgeving om samen met de klant over productinnovatie te sparren en nieuwe producten te introduceren. In ons experience-center staan ambacht, onze rijke historie en beleving centraal en ontvangen wij klanten, leveranciers en andere belanghebbenden. In de keuken laten we aan onze klanten zien wat ze met onze producten kunnen en dat kan op diverse manieren. We zijn voorzien van de benodigde materialen om al onze producten op authentieke wijze te bereiden, van barbecue tot stoomoven en alles daartussen.
Stefan: “We hebben wel enkele producten onder eigen merk, maar dat is vrij weinig. Dan kun je denken aan een assortiment droge worsten. We bekijken welke mogelijkheden er zijn om dit uit te breiden, maar dat zal wel minimaal zijn ten opzichte van de privatelabelproductie.”
Michael: “Andere ambities zijn om ons exportgebied verder uit te breiden en ook duurzaam produceren staat bij ons hoog in het vaandel. Als bedrijf willen we tenslotte meewerken aan een gezonde, duurzame toekomst. Dat doen wij door ons aan te sluiten bij dierenwelzijnsprogramma’s en een transparante keten stimuleert om elke stap binnen het proces zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Op het gebied van assortiment zien we mogelijkheden voor hybride vleeswaren, dus waarbij minder vlees wordt gebruikt en meer groenten. Daarnaast worden vegetarisch en vegan steeds populairder en hoewel we hierin al een klein beetje actief zijn, ligt onze focus op de productie van vleeswaren."

Directie
De oudere generatie, bestaande uit zes leden, heeft in 2019 ruimte gemaakt voor de nieuwe directie. Deze jongere generatie bestaat uit onder meer: Jeroen van der Post (directeur Gouda), Menno van der Post (directeur Zevenaar), Stefan van der Post (accountmanager), Michael van der Post (accountmanager) en Edo van der Post (IT & informatiemanager). Paul van der Post is scheidend commercieel directeur. Naast de familieleden zijn ook Frits Aarts (directievoorzitter), Marcel Baas (salesmanager) en Rick van Velzen (accountmanager) actief bij Compaxo. Het team heeft als doel om Compaxo met passie en overtuiging te leiden.

100 jaar Compaxo
Compaxo viert in 2021 haar honderdjarig bestaan, want in 1921 werd het bedrijf lid van de Kamer van Koophandel. Toch gaat de geschiedenis verder terug, omdat al rond 1855 de eerste activiteiten ontstonden bij de spekslagerij in de binnenstad van Gouda. Met name de productie van fijne vleeswaren was destijds zeer succesvol. Compaxo bouwde in 1952 een moderne fabriek op een rivierdijk in Gouda en daar is het bedrijf nog steeds gevestigd. Het belang van hoogwaardige grondstoffentoevoer nam rond 1970 toe, waarna Compaxo een eigen slachterij opende in het Gelderse Zevenaar. Inmiddels draaien beide locaties op volle toeren en staat het ondernemende bedrijf garant voor traditie en kwaliteit.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

sandra_zeilstra-19-82-1.jpg