Prijzen eindigen weer op 9 | Levensmiddelenkrant

Prijzen eindigen weer op 9

UTRECHT – Supermarkten hebben hun ‘rare prijzen’ weer bijgesteld. Na de doorberekening van de btw-verhoging eindigden veel prijzen op 1,2,3 of 4. Inmiddels hebben veel formules de prijzen weer aangepast en eindigt een groot deel weer op 9.

Dat blijkt uit onderzoek van InPrijsVerhoogd. Tot eind november 2018 was het aandeel van prijzen dat eindigde op een 9 stabiel, tussen de 42 procent en 68 procent. Eind november 2018 startten Jumbo en Poiesz als eerste met prijsaanpassingen, waardoor er steeds minder prijzen eindigden op een 9. De andere supermarkten deden dat pas later.

Duikeling
Per 1 januari 2019 veranderde het BTW tarief. De supermarkten bepaalden hun nieuwe prijzen en ineens eindigden veel minder prijzen op een 9. Dat is te zien aan de abrupte duikeling in de grafiek. InPrijsVerhoogd benadrukt dat niet de prijzen zelf daalden, maar het aantal prijzen met als eindcijfer een 9 minder werd. In de periode na januari zijn de supermarkten hun prijzen zo gaan bijstellen dat nu weer meer prijzen eindigen op een 9. Jumbo zit inmiddels op 36 procent (was 42 procent) en Albert Heijn op 47 procent (was 68 procent)

Vomar zit wat dit betreft als enige boven het niveau van december 2018: 51 procent van de prijzen eindigde toen op een 9, nu is dat 56 procent. “Het algemene prijsbeeld is nu rustig, maar wel zien we opmerkelijke en subtielere prijsaanpassingen. Onze verwachting was al dat na de brede prijswijzigingen rondom het nieuwe btw-tarief, er nog een andere correctie zou volgen, namelijk in de eindcijfers van prijzen. Met als bedoeling van de supermarkten om het effect van emotioneel aantrekkelijke prijzen en ‘de kracht van de 9’ (weer) te benutten”, laat InPrijsVerhoogd weten. “Als een prijs eindigt op het getal 9, komt een product aantrekkelijker over. Bijna iedereen kent dat effect en we weten ook dat we eigenlijk onszelf een beetje voor de gek houden. Een dubbele 9 doet helemaal wonderen, want € 1,99 of €4,99 lijkt echt een stuk minder dan €2,00 of €5,00. Supermarkten prijzen hun producten dan ook vaak eindigend op een 8 of een 9. Albert Heijn heeft daar zelfs een speciale promotie omheen gebouwd: Route 99.”

Bron: Levensmiddelenkrant