Formules

Fabrikanten

Prijzen in koffie lopen flink uiteen

DEN HAAG – De prijs voor koffie is het afgelopen jaar in de supermarkt met gemiddeld 14 procent gestegen. Uit een prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat deze stijging sterk verschilt per merk en supermarktformule.

Lisa van der Linden |

Tachtig koffieproducten zijn door de Consumentenbond onder de loep genomen, dat deden ze bij twaalf supermarkt en een online aanbieder. Uit de analyse blijkt dat consumenten hun koffie het goedkoopste kunnen aanschaffen bij Dirk en Vomar. De koffie is daar 6 procent goedkoper dan gemiddeld. De voordeligste koffiewinkel van Nederland, Koffievoordeel.nl, komt als duurste uit de bus. De prijs ligt daar maar liefst 12 procent hoger dan het gemiddelde. Bij Spar komen consumenten er ook niet goedkoop vanaf, daar ligt de prijs 9 procent hoger dan gemiddeld. Bij Jan Linders is de prijs gelijk aan het gemiddelde en bij Coop, Plus en Poiesz is die 1 procent hoger.

Verklaring
De Consumentenbond laat weten dat de prijzen het hardst omhoog gingen in de laatste week van januari. Dat komt door de onverwachte droogte en vorst in Brazilië. De hogere prijzen van brandstoffen spelen hier uiteraard ook een rol in. Tussen februari 2021 en februari 2022 stegen de prijzen het meest van Nescafé Dolce Gusto (24%), Douwe Egberts Aroma Rood snelfilterkoffie (20%) en Senseo koffiepads met (15%). Koffie uit het buitenland, zoals Lavazza en Segafredo, stegen minder, met respectievelijk 8% en 5%.Consumenten kunnen volgens de bond veel besparen door koffie in de aanbieding te kopen. Bekende merken, zoals Douwe Egberts, Senseo en Lavazza, zijn elke 2 à 3 maanden wel ergens in de aanbieding. De prijs ligt dan gemiddeld 25 procent lager.

Bron: Levensmiddelenkrant

coffee-gd62bbeeae_1920.jpg