‘We gunnen iedere stad een Jumbo Foodmarkt’ | Levensmiddelenkrant

Veghelse formule ziet nog volop mogelijkheden voor meer vestigingen

‘We gunnen iedere stad een Jumbo Foodmarkt’

LEIDSCHENDAM - Het gaat goed met Jumbo Foodmarkt in Nederland. De Veghelse formule heeft onlangs de zevende vestiging geopend in Leidschendam. “Een supermarkt als deze voegt echt iets toe aan het huidige marktgebied.”

Nieuwsgierige klanten staan al ruim voor negen uur met een winkelwagen voor de deur te wachten. Het is wachten tot filiaalmanager Mohamed el Khadi de nieuwe supermarkt officieel opent met een druk op de knop. Jumbo heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de Foodmarkt-vestigingen en ziet nog volop groeimogelijkheden. Dat vertelt formulemanager Ralph Bertrand. “Het gaat hartstikke goed met Jumbo Foodmarkt. Dat zien we aan de omzetgroei, de klantbeleving en de positie die we in de markt hebben”, legt Bertrand uit. “Als we kijken naar onze vestiging in Leidsche Rijn, dan zien we dat het Foodcafé ontzettend veel aandacht trekt. Elke dag is het bomvol en dat komt door de veranderende behoeften van de consument. Iedereen heeft zijn eigen ritme en de eetmomenten wisselen heel erg. Bij Jumbo Foodmarkt kun je op elk moment binnenlopen voor een maaltijd of drankje om mee te nemen of in het café te nuttigen.”

Kracht
In iedere Foodmarkt-vestiging die wordt geopend, komt Jumbo met nieuwe onderscheidende elementen. “Naast het ruime assortiment en de wereldkeukens kunnen klanten nu verse olijven scheppen op de tapasafdeling. En op de bakkerijafdeling liggen stroopwafels klaar die zijn gedipt in chocola met toppings als smarties, hagelslag of een notenmix”, vertelt Bertrand. “Daarnaast blijven we bezig met het ontwikkelen van nieuwe recepturen in ons foodcollege. We werken hard aan het aanpassen van huidige recepturen om ze nog lekkerder en gezonder te maken met bijvoorbeeld minder zout en suiker.” Het onder één dak brengen van alle specialisten is de kracht van Jumbo Foodmarkt, stelt Bertrand. Consumenten hoeven hierdoor niet meer naar een slager, kaasboer of bakker. “Wij hebben deze specialisten allemaal bij elkaar gebracht en dat is een service die de klant waardeert. Daarnaast doen ze hier ook een hoop inspiratie op en helpen we consumenten met het maken van keuzes. Zo hebben we veel kant-en-klaarmaaltijden die ook daadwerkelijk hier in de keuken worden bereid”, benadrukt de formulemanager. “Doordeweeks zien we klanten die ingrediënten bij elkaar zoeken voor een maaltijd en in het weekend komen ze voor een speciaal stuk vlees, een borrelplateau of een verse pizza. Het is leuk om te zien hoe het ritme van de consument het koopgedrag beïnvloedt. In het weekend wordt vaker gekozen voor gemak óf uitgebreid koken.”

België
Jumbo opent eind dit jaar haar eerste supermarkten in België en de formule doet er alles aan om haar winkelconcept te laten aansluiten op de Belgische consumenten. “We luisteren naar hen, want zij hebben net een andere smaak en ander koopgedrag dan Nederlanders. Vooralsnog gaat het om reguliere Jumbo-winkels, maar ik sluit niet uit dat er op termijn ook Foodmarkt-vestigingen bijkomen”, zegt Bertrand. “We zien in Nederland ook nog volop groeimogelijkheden, maar dat is afhankelijk van het marktgebied en de beschikbare oppervlakte. Dat bepaalt de snelheid waarop we groeien. We gunnen iedere stad een Jumbo Foodmarkt.”

Bron: Levensmiddelenkrant