E-commerce

Wijn overzichtelijker bij Gall & Gall

ZAANDAM - Gall & Gall-winkels worden de komende maanden opnieuw ingericht. Het wijnschap ondergaat de grootste verandering. Het assortiment versmalt en de flessen worden voortaan liggend gepresenteerd. Voor de jaarwisseling krijgen 220 vestigingen een metamorfose, daarna volgt de rest.

Mathijs van Eeten |

Het is de bedoeling dat consumenten msneller hun weg kunnen vinden in de nieuwe winkelindeling. “Meer is niet altijd beter, merkten we toen we onze klanten om hun mening vroegen”, zegt Frances Franken-Mulder, algemeen directeur van Gall & Gall. “We hadden zoveel wijnen in de winkel dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Daarom hebben we een mooie selectie gemaakt voor in onze winkels.” De flessen zijn gescheiden in smaakprofielen, die met een icoon herkenbaar zijn gemaakt. Kaarten op het schap bevatten bovendien achtergrondinformatie over de producten.

Uitstraling
Met de liggende presentatie van flessen refereert de slijterijketen aan een wijnkelder, waar flessen in rekken liggen opgeslagen. Zo moeten producten aantrekkelijker worden voor de consument en makkelijker te vinden. “Dat sluit beter aan bij de uitstraling van een speciaalzaak”, aldus een woordvoerder. “Daarbij is het bovendien veel beter voor de houdbaarheid van de wijnen.” De wijnen zijn onderverdeeld in twaalf smaakprofielen. Een consument kan zijn favoriete smaak vinden met behulp van een online smaaktest of op eigen inzicht een wijn kiezen die het beste bij hem past.

Bij de herindeling speelt Gall & Gall tevens in op een belangrijke trend: wijn zonder alcohol. Daarvoor is nu ongeveer een meter specifiek ingericht. “Consumenten drinken bewuster. Dat zien we terug in de groei van de verkoop van alcoholvrije dranken”, laat een woordvoerder weten. “Niet alleen bij bier en wijn, maar ook in cocktails. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van alcoholvrije gin om gin-tonic mee te maken.” Het legt de keten geen windeieren. “We zien een significante groei in de verkopen. Dat komt niet alleen door de betere vindbaarheid, maar ook door de uitbreiding en vernieuwing van het alcoholvrije assortiment.”

Wijn in pak
Naast de aandacht voor alcoholvrije wijn, licht Gall & Gall het speciale aanbod uit. “In alle winkels zijn speciale schappen ingericht voor mousserende wijnen en alcoholvrije wijnen. Ook voor afwijkende flessen als magnums, halve flessen en populaire wijnen in pakken van 3 liter is plaats ingeruimd.”

Met de herindeling speelt Gall & Gall verder in op een aantal trends die de keten zelf heeft gesignaleerd. Rosé groeide in 2018 met 40 procent in verkoop en ook deze zomer bleef de wijnsoort populair. Daarnaast zijn lichtere witte wijnen uit Zuid-Europa, met een fruitig karakter, in trek.
Biologische wijnen blijven populair in allerlei variaties. Zo zijn biologisch-dynamische wijn en vegan wijn makkelijk verkrijgbaar. Opvallend: wijn in een kartonnen pak van 3 liter wordt ook vaker aangeboden. Volgens Gall & Gall is het goedkope imago daarvan inmiddels wel verdwenen.

Bron: Levensmiddelenkrant

gall-en-gall-groot.jpg
gall-en-gall-wijnrek-detail.jpg
gall-gall-frances-franken-mulder.jpg