Onderzoek

CBS: Omzet foodsector 3 procent hoger

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2022 is de omzet in de foodsector met 3 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het volume lag in deze periode ruim 5 procent lager. De flinke toename in de prijzen zorgde ervoor dat de omzet steeg met dalende volumes.

Gerard van Oosbree |

In de hele detailhandel is deze trend te zien. Over de hele sector steeg de omzet met 3 procent terwijl het volume daalde met 3 procent. Het eerste kwartaal van 2022 liet nog een omzetstijging zien van 13,6 procent en een volumestijging van 9,2 procent ten opzichten van het eerste kwartaal van 2021. De opheffing van de coronamaatregelen in de eerste maanden van dit jaar liet een koopspurt zien bij consumenten.

Food
In de foodsector deden de supermarkten met een omzetstijging van 2,5 procent en een volumedaling van 5,4 procent het iets slechter dan de voedingsspeciaalzaken. Die haalden een stijging in de omzet van 3,4 procent en een daling in het volume van 4,3 procent.

Non-food
In de non-foodsector lagen de percentages wel ver uit elkaar. De kleding- en schoenenwinkels zagen zowel het volume (16,8 en 11,2 procent) als de omzet (19,5 en 16 procent) sterk stijgen. Bij de meubelzaken en doe-het-zelfwinkels daalde de omzet licht (3 procent) maar het volume sterk (12 procent).

De online omzetten daalden in het tweede kwartaal bij de multichannel-winkels met 11 procent en de pure online-retailers met 9 procent.

Bron: Levensmiddelenkrant

jumbo-koelschap.jpg