Ondernemers

Eddy Franssen: ‘Praktisch geboren in de supermarkt’

MAASTRICHT - Eddy Franssen groeide op in de supermarkt. Zijn ouders hadden een Garantmarkt, zelf bestiert hij al negen jaar een Plus in Maastricht, samen met zijn vrouw Femke. “De winkel is ook een ontmoetingsplek in de wijk”, aldus Franssen. “Als mensen alles online zouden bestellen, zouden ze elkaar nauwelijks zien.”

Mathijs van Eeten |

Eddy Franssen is pas 40 jaar oud, maar heeft al een hoop meegemaakt in ‘supermarktland’, zoals hij dat zelf noemt. “Ik ben praktisch geboren in de supermarkt. Mijn ouders hadden een Garantmarkt en later een Plus bij ons in het dorp Spaubeek. Er werd thuis over niks anders gesproken. Ik weet nog dat de scankassa er kwam en het nog maar de vraag was hoe dat uit zou pakken. Veel producten hadden nog niet eens een streepjescode.”

Garantmarkt, ook die van Franssens ouders, veranderde in 2000 in Plus en sinds 2010 heeft Franssen er zelf een. “Ik ben van huis uit gewend dat er altijd positieve en negatieve kanten zitten aan een formule, ook bij Plus. Toch is een andere formule nooit een overweging geweest. Ik vind het hartstikke fijn bij Plus. Ik maak deel uit van het coördinatieteam commercie en draag zo net als iedereen mijn steentje bij. Er wordt bij Plus goed samengewerkt en naar elkaar geluisterd.”

Streekproducten
Franssen ziet de ontwikkelingen steeds sneller gaan. Zo verwachten consumenten ook in zijn winkel steeds meer op het gebied van duurzaamheid, transparantie en streekproducten, waar zowel Plus als hijzelf het aanbod op afstemt. “Het gaat zo hard, nu ook weer met blockchain, je zou bijna spreken van een koerswijziging”, zegt Franssen. “Er gebeurt veel en ik vind dat juist goed, want je moet mee gaan met wat de markt van je vraagt.”

De vraag naar streekproducten geeft Franssen de kans zich te onderscheiden van formulefilialen in de buurt. “Als formule staan we al voor goed eten, zelf kan ik veel lokale producten in mijn assortiment verwerken. Zuid-Limburg heeft een rijk aanbod, waarvan ik veel doorvoer in de winkel, zoals brood, gebak, vlees en fruit. Grappig hoe dat werkt. Mensen ervaren herkenbaarheid, een connectie, als ze weten dat bijvoorbeeld aardbeien van een bepaald dorp uit de buurt komen.”

Betaald parkeren
Van zijn directe omgeving is Franssen op meerdere manieren afhankelijk. Zo is het plein waaraan de winkel is gevestigd een gemeenschappelijke plek, waar markten en festiviteiten worden georganiseerd, maar waar consumenten ook hun auto kwijt moeten wanneer ze inkopen gaan doen. De gemeente heeft betaald parkeren ingevoerd om langparkeren, bijvoorbeeld door buitenlandse studenten, te voorkomen. Daar was Franssen niet blij mee. Op dit moment is er een test gaande met gratis parkeren op de circa 50 plekken op het plein, op initiatief van Franssen en collega-ondernemers.

“Het tarief was heel laag, maar wanneer mensen een extra handeling moeten verrichten om een dure boete te voorkomen, zijn ze volgens mij eerder geneigd naar een andere supermarkt te gaan”, aldus Franssen. “Ze willen bij wijze van spreken met de auto bij de kassa kunnen stoppen, want het moet zo gemakkelijk mogelijk. We hopen nu dat de gemeente het betaald parkeren na deze test afschaft. E-commerce biedt ook geen goed alternatief. Een supermarkt heeft namelijk niet alleen een verkoopfunctie. De winkel is ook een ontmoetingsplek in de wijk. Als mensen alles online zouden bestellen, zouden ze elkaar nauwelijks zien. We zullen het over een half jaar weten.”

Bron: Levensmiddelenkrant 

 

img_0479.jpg