ING: ‘Duurzaamheid wordt criterium voor samenwerking’ | Levensmiddelenkrant

Retailbranche zet kleine stappen richting een verantwoorde toekomst

ING: ‘Duurzaamheid wordt criterium voor samenwerking’

AMSTERDAM - Duurzaamheid, gezondheid, e-commerce en beleving bieden op de winkelvloer. Het zijn thema’s die bij iedere retailorganisatie spelen en waar vol op wordt ingezet. “De behoeften en het bestedingspatroon van de consument veranderen continu. Er wordt alsmaar meer geld uitgegeven aan food.”

Dat vertelt Dirk Mulder, sector banker Retail bij ING. Samen met zijn collega Ron Jager, directeur Franchise, vertelt hij wat trends in de branche zijn en hoe de toekomst eruitziet voor retailers. Een van de belangrijkste trends momenteel is volgens Mulder de opkomst en groei van e-commerce. “We hebben in mijn ogen drie kanalen in retailland waar de branche zich op moet focussen: fysieke winkels, webshops en verkoop via partners. Het gevaar is alleen dat je voor elk kanaal specifieke kennis nodig hebt over onder meer reviews managen, content maken en advertising.

Fysieke winkels
“Daarnaast moet de voorraad worden gemanaged. Dit vergt veel tijd en energie, maar ook forse investeringen”, legt Mulder uit. Het aandeel food e-commerce in Nederland ligt momenteel op 4 procent, wat volgens Mulder en Jager nog vrij laag is. Zij verwachten dat dit geleidelijk zal groeien naar 10 procent binnen enkele jaren. “Deze ontwikkeling is een grote uitdaging voor retailers van fysieke winkels, zoals Albert Heijn en Jumbo. Zij hebben een combinatiemodel, waarbij ze naast de stenen winkels ook aan thuisbezorging doen. Dat gaat hoe dan ook ten koste van de omzet uit de winkel, wat een continue strijd is.

“Een bijkomende zorg is dat er fullfilmentcentra moeten komen van waaruit de thuisbezorging wordt bevoorraad. Dat zijn nog eens extra kosten. Picnic daarentegen gooit de markt overhoop door als niet-fysieke supermarkt in rap tempo te groeien en op tal van plaatsen in Nederland tegen een lage prijs boodschappen te bezorgen”, vervolgt Mulder. “Zij hebben geen fysieke winkels, waardoor alle focus en elke euro naar e-commerce gaat. Ik denk dat de directieleden van supermarktorganisaties het benauwd krijgen van deze ontwikkeling.” Jager vult aan: “Ze moeten zich goed bedenken hoe ze e-commerce gaan aanpakken of Picnic overnemen. Dat is ook nog een optie.”

Consolidatie
Een trend die aansluit op de opkomst van e-commerce is het toenemende belang van technologie. “Denk aan zelfscan, smartshoppingcards en volautomatische distributiecentra. Het zijn forse investeringen die iedere retailer moet doen om bij de tijd te blijven, maar die niet direct tot rendementsverhoging leiden”, stelt Jager. Deze investeringen vergen enorme bedragen die niet door iedereen kunnen worden opgebracht.

Het gevolg is volgens Mulder dat consolidatie toeneemt. “Dat hebben we anderhalf jaar terug gezien met de overname van Emté door Jumbo en Coop en de onlangs overgenomen Agrimarkt door Jumbo. Daarnaast hadden we begin dit jaar het idee dat ook Boni en Nettorama samen verder zouden gaan, maar dat heeft niet tot een samenvoeging geleid”, vertelt Mulder. Hij verwacht dat er binnen Superunie het een en ander gaat veranderen op termijn, maar hij kan nog niet plaatsen hoe dat er in de praktijk uit zal komen te zien.

“De kracht van de Superunie-leden is dat zij op grote schaal inkopen en daar zijn ze ijzersterk in. Alleen het huidige model met lokale distributiecentra die binnen een bepaalde straal winkels beleveren, is richting de toekomst niet het meest optimaal. De branche ontwikkelt zich zo snel, dat dit in de toekomst niet voldoende is. Deze ketens moeten om te overleven hun marktgebied uitbreiden, waarmee Superunie-leden nog vaker met elkaar zullen moeten concurreren. Samenwerken is veel efficiënter. Hoe dit zich precies gaat ontwikkelen durf ik niet te zeggen, maar het aantal formules neemt in de toekomst af”, stelt Mulder.

Oorsprong
Met de komst van meer horecaketens, bezorgplatforms en vernieuwde tankshops neemt de consumptie buitenshuis toe. Dat ziet ook Jager. “Dit is een verschuiving die niet direct een bedreiging is voor retailers, want zij kunnen hierop inspelen met bijvoorbeeld verse kant-en-klaarmaaltijden en stadswinkels. Daarmee kunnen zij de consument onderweg een gezonde en makkelijke maaltijd aanbieden.” Met name jongeren bepalen steeds korter op een eetmoment wat er op tafel komt te staan en of dat zelf wordt bereid of met de elektrische fiets wordt thuisbezorgd. “En als ze dan zelf koken, dan is het belangrijk dat dit gezond, makkelijk én vers is. Ondernemers spelen hierin ook een grote rol, vertelt Jager. “Dat zijn local hero’s van de formules die met franchisers werken. Zij weten precies wat er speelt onder hun klanten. Als voorbeeld neem ik een AH-ondernemer uit Apeldoorn die samenwerkt met de beste slager, bakker en slijterij uit de stad. Gemak, omdat je op één plek al je kwaliteitsproducten kunt halen, én vers, want het komt uit de regio”, zegt Jager.

Criteria
Als we naar de ingrediënten kijken, dan letten consumenten vooral op duurzaamheid en oorsprong van een product, aldus Mulder. “Alhoewel, wanneer een biologisch product een paar euro duurder is dan de niet-bio-variant, dan kiest de consument toch voor de lage prijs. En daar gaat het mis. Retailers en fabrikanten vertellen onvoldoende in het schap over hun product, terwijl storytelling juist zo belangrijk is om de consument te verleiden. In de toekomst gaat dit naar mijn verwachting veranderen.

Duurzaamheid wordt een standaard en een steeds belangrijker criterium als het gaat om samenwerkingen tussen supermarkten en leveranciers. We komen terecht in een tijd waarin retailers geen zaken meer doen met leveranciers die geen duurzame producten leveren of waarin de overheid geen partijen steunt die niet duurzaam ondernemen. De maatschappelijke druk wordt groter in de toekomst en het is nu aan retailers en fabrikanten om stappen te zetten. Duurzame verpakkingen die recyclebaar zijn, biologische producten en een distributiecentrum op zonne-energie. Het is een thema waar iedere branche mee bezig is en alleen samen kunnen we werken aan een betere wereld”, stelt Mulder.

Bron: Levensmiddelenkrant