Jumbo investeert fors in bezorging | Levensmiddelenkrant

Jumbo investeert fors in bezorging

Veghel – Jumbo wil meer regiopunten openen voor distributie om tegemoet te komen aan de stijgende online vraag naar boodschappen. De transitie duurt drie jaar en start medio 2019. Eind dit jaar opent al een nieuwe hub in Utrecht.

Jumbo kampt met een capaciteitsprobleem in dichtbevolkte gebieden, waar de vraag naar thuisbezorging blijft stijgen, aldus Veghelse formule. Daarom werkt de supermarktketen sinds een paar maanden met hubs. Na één daarvan in Amsterdam, Den Bosch en Zeeland is later dit jaar de regio Utrecht aan de beurt. Jumbo wil daarna het liefst nog verder uitbreiden, maar heeft nog niets concreets aangekondigd.
Winkels behouden met de centralisering de online omzet in hun bezorggebied en blijven verantwoordelijk voor de relatie met de online klant. Ook de Jumbo Pick Up Points blijven in handen van winkels.

Klantenvoordeel
De gele supermarktketen heeft hiervoor nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt met Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ). Financial officer Ton van Veen van Jumbo: “De investeringen zijn aanzienlijk, maar door samen met de Jumbo-ondernemers stevig in te zetten op een slimmere kostenstructuur kunnen we maximaal voordeel behalen voor onze klanten.”

Het verbeteren van online bezorging is onderdeel van de omni-channel-koers van Jumbo, die erop is gericht de winkelervaring van klanten op ieder kanaal van goede kwaliteit te laten zijn, zowel in de winkel als online. Zo kunnen klanten volgens Jumbo in het nieuwe systeem winkelen binnen een ruim assortiment en op meer tijdstippen laten bezorgen. Gecentraliseerde distributie werkt ook effeciënter en is het duurzamer dan traditionele bezorging via winkels, aldus de formule.

“Het kernpunt van dit akkoord is dat de winkels hét gezicht van de Jumbo omnichannel-strategie zijn en blijven”, zegt OVJ-voorzitter Carl van Dam. “Met dit soort activiteiten kunnen we in nauwe samenwerking met Jumbo werken aan de gemeenschappelijke ambitie om de leidende omnichannel-retailer van Nederland te worden.”

Bron: Levensmiddelenkrant