Krachtenbundeling in strijd tegen wegwerpverpakkingen

Verpakkingsvrije producten onlinesupermarkt Pieter Pot nu ook offline

AMSTERDAM – De verpakkingsvrije boodschappen van onlinesupermarkt Pieter Pot zijn nu ook offline te verkrijgen. De zero-waste onlineboodschappendienst is een samenwerking aan gegaan met buurtsuper Stach. Pieter Pot hoopt met de krachtenbundeling te bereiken dat nog meer mensen in aanraking komen met afvalvrij boodschappen doen. “Hopelijk kunnen we daarnaast ook andere winkels inspireren om over te gaan op afvalvrije producten,” aldus Jouri Schoemaker, oprichter van Pieter Pot.

In eerste instantie zijn de producten van Pieter Pot alleen te vinden in de Stach-winkel in Haarlem, en in het Amsterdamse Stach-filiaal aan de Jan Pieter Heijestraat. Wanneer de proefperiode succesvol blijkt zal worden gekeken of de krachtenbundeling landelijk kan worden uitgerold.
Stach Schaberg, oprichter van Stach, is verheugd om de samenwerking met ‘gamechanger’ Pieter Pot. “Wij vinden het tof hoe zij de consument proberen mee te nemen in de transitie naar een circulaire wereld. Bovendien passen de producten die we voor onze samenwerking hebben geselecteerd goed bij het altijd variërende Stach-assortiment.”

Assortiment
Vanaf vandaag zijn de vers gebrande pindakaas, popcorn, vijgenkoekjes, granola en bananen bakmix te verkrijgen bij de twee Stach-filialen. De producten worden geleverd in herbruikbare, glazen potten. Op deze manier worden de boodschappen niet alleen verpakkingsvrij geleverd, de producten zijn ook nog langer houdbaar en wordt er dus minder voedsel verspild.
Per pot betaalt de klant 2 euro statiegeld. Om het statiegeld terug te krijgen dient de klant een onlinebestelling te plaatsen. De potten kunnen vervolgens ongewassen aan de bezorgdienst worden mee gegeven.

Verspillingsvrije week
De lancering van Pieter Pot’s afvalrije producten bij Stach is, op de eerste dag van de Verspillingsvrije Week.
Jaarlijks organiseert het Voedingscentrum samen met ruim honderd bedrijven, maatschappelijke organisaties, overheden en scholen een week waarin de consument wordt geïnspireerd om zo min mogelijk voedsel te verspillen.

Bron: Levensmiddelenkrant