HALLE - Vanaf dit najaar krijgt de Eco-score een nieuwe naam: Green-score. Colruyt Group, sinds 2021 een voortrekker van dit milieulabel, stapt mee in de naamsverandering die werd doorgevoerd door het Franse consortium dat het label beheert.
De bekende letter- en kleurcode geeft consumenten op een toegankelijke manier inzicht in de milieu-impact van producten. Zij zullen volgens Colruyt Group weinig merken van de verandering, behalve dat de uitgebreide schaal van A+ tot F hen nog beter zal informeren over de duurzaamheid van hun productkeuzes.
Waarom naamsverandering?
De Eco-score werd in 2021 ontwikkeld door een consortium van onafhankelijke, Franse spelers, waaronder Yuka, Open Food Facts en Eco2. Het consortium wijzigde de naam naar Green-score omdat de Europese biovereniging IFOAM had geargumenteerd dat de term ‘eco’ in sommige landen voor verwarring met biovoeding zou kunnen zorgen.
Colruyt Group besloot mee te stappen in de naamsverandering. “Een kwestie van vertrouwen”, zegt Veerle Poppe, verantwoordelijk voor de Green-score bij Colruyt Group. “We werken al sinds het prille begin van de Eco-score samen met het Franse consortium en we blijven geloven in het nut van het label. We zien dat het echt werkt, ook in ons land. Met een naamsbekendheid van 51% en een vertrouwen van 72%, is de score het tweede meest bekende label in België na de Nutri-Score, zo toont eigen marktonderzoek aan.”
Scherpgestelde schaal
De naamsverandering houdt ook een kleine aanpassing van de schaal in: die wordt uitgebreid naar zes kleuren en letters in plaats van vijf. Poppe legt uit: “Er werd een donkerrode kleur met letter F toegevoegd voor producten met een slechte Green-score. Aan de donkergroene zijde van het spectrum wordt nog een onderscheid gemaakt tussen A en A+, om producten met de laagste milieu-impact aan te duiden. Zo is nog meer onderscheid tussen de producten onderling mogelijk.”
Informeren, sensibiliseren en activeren
Sinds 2021 gebruikt Colruyt Group als enige echt Belgische retailer de Eco-score op grote schaal om klanten te informeren en te sensibiliseren over de milieu-impact van de producten die ze kopen. Tegelijkertijd blijft de retailgroep met de score sterk inzetten op gedragsverandering, door ze te koppelen aan een duurzaam spaarprogramma in de Xtra-app, het getrouwheidsprogramma van Colruyt Group.
“Het blijft op precies dezelfde manier werken als met de Eco-score: voor elk product dat onze klanten kopen met nu een Green-score A+ of A, sparen ze één punt in de Xtra-app”, geeft Poppe aan. “Klanten kunnen de gespaarde punten blijven inzetten om goede doelen van Colruyt Group Foundation te steunen, gratis producten te scoren of aan een webinar over milieubewust of gezond leven van Colruyt Group Academy deel te nemen. Het gaat dus niet enkel meer over informeren en sensibiliseren, maar we willen steeds meer activeren om impact op het gedrag te hebben.”
Vlotte overgang
Vanaf 1 november maakt de Green-score zijn intrede in de Xtra-app, op de websites en in de winkelcommunicaties van de verschillende winkelformules. Tegen 31 oktober zullen alle verwijzingen naar de Eco-score verdwenen zijn op al die kanalen.
De makkelijk te interpreteren letter- en kleurcode staat vandaag op de verpakking van 940 Boni-producten, en die zullen nu gradueel worden aangepast naar de nieuwe naam en schaal – Colruyt Group rekent daarbij op een overgangsperiode van twee jaar.
Bron: Levensmiddelenkrant