NEW YORK – Consumenten volgen steeds vaker speciale diëten, omdat ze bijvoorbeeld minder vet binnen willen krijgen of omdat ze bepaalde ingredienten niet kunnen eten vanwege voedselgevoeligheden of geloofsovertuigingen, zo blijkt uit onderzoek van de Global Health en Ingredient Sentiment-enquete van onderzoeksbureau Nielsen.
Ongeveer twee derde van de respondenten (64%) in dit onderzoek verklaart een dieet te volgen waarin de consumptie van ten minste enkele voedingsmiddelen of ingrediënten is verboden of wordt beperkt. Dit antwoord wordt in Afrika/Midden Oosten (84%) en Azië/Stille Oceaan (72%) vaker gegeven dan het mondiale gemiddelde. Twee derde van de consumenten wereldwijd (68%) zegt bereid te zijn meer te betalen voor voedingsmiddelen die geen ongewenste ingrediënten bevatten.
Allergie
Een van de belangrijkste factoren dat consumenten steeds meer diëten volgen is volgens Nielsen het feit dat steeds meer mensen in toenemende mate gevoelig zijn voor voedsel. Zo geeft meer dan een derde van de respondenten aan dat hij of iemand anders in zijn of haar huishouden een allergie of intolerantie voor een voedingstof heeft. Daarnaast nemen regionale dieetvoorkeuren toe, constateert het onderzoeksbureau. In zowel de regio Afrika/Midden Oosten als de regio Azië/Stille Oceaan is het aantal diëtaire beperkingen hoger dan gemiddeld als gevolg van culturele en religieuze gebruiken. Daarnaast blijkt uit omzetcijfers van retailers waarover Nielsen beschikt dat veel Noord-Amerikaanse en Europese consumenten steeds minder voedingsmiddelen nuttigen die rijk aan vet, suiker en natrium zijn. De helft van de Noord-Amerikaanse respondenten zegt een speciaal dieet te volgen, evenals 44 procent van de Europese respondenten.
Geneesmiddel
Tot slot wordt voeding vaker ingezet als geneesmiddel. 70 procent van de respondenten wereldwijd zegt actief dieetkeuzen te maken om aandoeningen als obesitas, diabetes, een hoog cholesterolniveau of een hoge bloeddruk te helpen voorkomen.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops