bread-7026689_1920.jpg Foto: Pixabay

NielsenIQ: waar koopt Nederland zijn brood?

AMSTELVEEN – Nederland is een echt broodland. Onderzoeksbureau NielsenIQ deed recent onderzoek naar het koopgedrag van Nederlanders als het gaat om brood. Het Nederlandse broodlandschap wordt sterk beïnvloed door regionale en generatieverschillen, melden de onderzoekers.

Redactie |

Het meeste brood wordt nog altijd in de supermarkt verkocht. Een op de vijf Nederlanders koopt zijn brood hoofdzakelijk bij de warme bakker. Er zit hier ook een regionaal verschil in. Vooral onder de rivieren is de warme bakker aanzienlijk populairder, tot aan 30% voor bepaalde provincies. In deze gebieden zullen de supermarkten volgens de onderzoekers extra hun best moeten doen.

Generaties
Waar Nederlanders hun brood kopen hangt echt af van de generatie. De jongere generatie van 18 tot 34 jaar kiest vaker voor de online supermarkt dan oudere generaties. De warme bakker is bij jongeren minder in trek dan bij ouderen. Bij 65-plussers is de warme bakker juist veruit de favoriet. Eén op de vier 65-plussers koopt daar zijn brood. Jongeren kiezen vaker voor de wekelijkse markt en bakkersketens als secundair kanaal.

Twee broden per keer kopen is toch voor driekwart van de Nederlanders wel het maximum. Voor de leeftijdsgroep 35-49 jaar ligt dat percentage op 65% en dat vooral door de grotere gezinnen. Meer broden kopen wordt vooral gedaan uit het oogpunt van voorraadvorming. Promoties spelen daarin slechts een beperkte rol. Volgens de onderzoekers roept dit de vraag op of retailers hun multi-buy promoties moeten heroverwegen.

Desembrood
Welk brood is dan het populairst? Vooral onder jongeren wint (zuur)desembrood aan populariteit. Vooral de smaak en de krokante korst zijn de belangrijkste redenen om hiervoor te kiezen. Inwoners van Noord-Holland eten het vaakst (zuur)desembrood met 34%. Friesland, Overijssel en Zeeland blijven achter. Voor 65-plussers zijn de gezondheidsvoordelen belangrijker dan voor andere leeftijdsgroepen.

Zelf brood bakken doen Nederlanders ook. Een op de vijf maakt weleens zelf brood, waarvan driekwart dit dan doet met een broodbakmachine. Slechts een kwart van de zelfbakkers bakt zijn brood dagelijks of wekelijks.

Divers en dynamisch
De onderzoekers van NielsenIQ concluderen dat het Nederlandse broodlandschap divers en dynamisch is. “Regionale en generatieverschillen bieden kansen én uitdagingen voor bakkers, supermarkten en producenten. De opmars van desembrood en de potentie van de broodbakmachine laten zien dat innovatie en inspelen op consumententrends essentieel zijn voor groei in deze markt”, schrijven ze.

Bron: Levensmiddelenkrant