image00067.jpg Huismerk producten staan naast de A-merkproducten in het schap

Formules

Opmars huismerken niet te stoppen

HILVERSUM – Het aandeel van huismerken in de supermarkten blijft groeien. De inflatie van de afgelopen jaren en de daaraan gekoppelde prijsstijgingen zorgen ervoor dat consumenten steeds vaker voor de goedkopere huismerken kiezen. Supermarkten spelen hierop in en zetten steeds meer producten als huismerk in de schappen.

Redactie |

Marktonderzoeker Circana heeft berekend dat de omzet van huismerken ondertussen al bijna 30% van de omzet uitmaken. Circana heeft daarbij gekeken naar supermarkten die zowel huis- als A-merken verkopen. De discounters Aldi en Lidl verkopen hoofdzakelijk eigen merken. Bij Jumbo en Albert Heijn staan er rond de 10.000 huismerkproducten in de winkel.

Volume
Van de producten bij AH is inmiddels 60% huismerk. "We zien dat het volumeaandeel van ons eigen merken toeneemt, die trend zien we al een tijdje", zegt Johan van der Zanden, directeur marketing Albert Heijn tegen nieuwszender NOS. "We zien ook dat klanten steeds trouwer worden aan het eigen merk." De stijging van het aandeel huismerken zal volgens de supermarkt alleen nog maar toenemen. De supermarkt promoot zijn eigen merken zowel in de winkel als met campagnes

"Je kunt vaak net zo goed voor een huismerkproduct kiezen", vertelt Lolkje de Vries van het Voedingscentrum. "Of een product gezond is, hangt niet af van of het wel of niet van een A-merk is. Vaak is het huismerk een stuk goedkoper, dus het scheelt in de portemonnee."

Bron: Levensmiddelenkrant / NOS

Lees meer over: