CHICAGO – In het tweede kwartaal van dit jaar heeft snackgigant Mondelez een omzet gemaakt van 8,5 miljard dollar. Dat betekent een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het grootste gedeelte van de autonome groei kwam van prijsverhogingen.
Een kleiner gedeelte kwam uit twee overnames in 2022. Ongunstige wisselkoersen drukten de groei. De groei was het sterkst in Latijns-Amerika met 40,2%, gevolgd door Noord-Amerika met 22,7%. Europa volgt op grote afstand met een groei van 11,4%. Azië, het Midden-Oosten en Afrika waren verantwoordelijk voor een kleine groei van onder de 5%.
"Ik ben blij met onze resultaten over het tweede kwartaal, die een brede basis van kracht in ons bedrijf laten zien, met een sterke, winstgevende omzetgroei in alle regio's en categorieën. Voortdurende herinvestering in onze merken en capaciteiten, in combinatie met voortdurende prijsvoering, kostendiscipline en sterke volume/mix-prestaties zorgden voor deze resultaten", aldus Dirk Van de Put, ceo van Mondelez. "In het overgrote deel van onze activiteiten zorgen we nog steeds voor een robuuste consumentenvraag in onze kerncategorieën en onze teams blijven aanzienlijke vooruitgang boeken met onze initiatieven om onze portfolio te hervormen, terwijl we ons blijven richten op het versnellen van sterke, duurzame groei. Onze sterke prestaties in het eerste halfjaar en de veerkracht van onze categorieën geven vertrouwen om zowel onze netto-omzet als winstverwachtingen voor het jaar te verhogen."
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops