shopping-carts-1275480_1920.jpg

Onderzoek

Prijsverhogingen zorgen voor goed kwartaal

DEN HAAG – De detailhandel in Nederland heeft de omzet het afgelopen kwartaal flink zien groeien. De omzetstijging van gemiddeld meer dan 6% komt echter niet uit hogere verkopen, maar uit prijsstijgingen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Redactie |

Bij de winkels in voeding en genotmiddelen bleven de voedingspeciaalzaken achter bij de supermarkten met een omzetstijging van 3,2% bij een volumedaling van 6,5%. De supermarkten zagen de verkopen met 2,4% teruglopen, maar daar zorgden de prijsstijgingen voor een omzetstijging van maar liefst 10,6%.

Voor de hele detailhandel was er een volumedaling in de verkopen met bijna 4%. Sinds het tweede kwartaal van 2022 dalen de verkopen in de detailhandel terwijl de omzet groeit door prijsstijgingen. In de non-foodsectoren daalde het volume met 4,6% terwijl de omzet steeg met 3,5%. Positieve uitschieters in deze sectoren zijn de drogisterijen met een omzetgroei van 10,3% met ene lichte volumestijging van 0,7%. De doe-het-zelfwinkels kregen in de non=food de grootste klep met een volumedaling van 8,1% en een omzetdaling van 0,6%.

omzet-detailhandel-koopd.jpeg

Online
Online omzet nam in het tweede kwartaal van dit jaar ook toe. De multichannelers, winkels die zowel in fysieke winkels als in een webshop verkopen, deden het ook dit kwartaal met 5,1% weer beter dan de pure webwinkels die niet verder kwamen dan een omzetstijging van 3,7%.

Bron: Levensmiddelenkrant