CINCINNATI- Procter & Gamble (P&G) heeft vorig kwartaal meer luiers, wasmiddelen, zeepjes, scheermesjes en tandenborstels aan de man gebracht dan een jaar eerder. Negatieve wisselkoerseffecten en de impact van het vertrek uit Venezuela zetten echter een rem op de omzet van het moederbedrijf van onder meer Pampers, Gillette, Always, Braun en Vicks.
P&G zag de omzet vorig kwartaal met 3 procent dalen naar 16,1 miljard dollar. Daarbij verkocht het concern 2 procent meer producten dan een jaar eerder. De nettowinst verviervoudigde bijna naar 2 miljard dollar. Daarbij moet worden aangetekend dat de winst vorig jaar werd gedrukt door de afschrijving op de Venezolaanse activiteiten, die vanwege de diepe economische crisis in het land werden gestaakt.
Winst
Door hogere marketinguitgaven, lagere opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen en een hogere belastingaanslag liep de met vorig jaar vergelijkbare winst vorig kwartaal wel terug. De krimp was echter minder sterk dan analisten hadden voorspeld.
Bron: ANP