Rank a Brand: AH duurzamer dan Ekoplaza

NIEUWVEEN – Albert Heijn krijgt van duurzaamheidsonderzoeker Rank a Brand de Supermarkt Award voor duurzaamheid en transparantie. Bijzonder is dat de biologische formule Ekoplaza fors lager eindigt.

Joost Agterhoek |

AH is goed op weg, zegt Rank a Brand. Jumbo komt op de tweede plek met een C-label, net als Deen. Zes andere supermarkten, waaronder Ekoplaza, PLUS en Dekamarkt krijgen een D-label. De overige formules voldoen niet aan 15 procent van de criteria en komt niet verder dan een E-label, zoals Aldi, Lidl, Dirk, Vomar en Spar. Rank a Brand scoort de supermarkten op diervriendelijk vlees, duurzame vis, energiebesparing, gebruik van groene energie en het verminderen van verpakkingen en afval.

Helder
Het grote gat tussen koploper AH en de andere formules komt vooral door een gebrek aan heldere cijfers en duurzame doelstellingen, zegt Rank a Brand-oprichter Niels Oskam. “Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties.”

Windmolens
Vooral over energieverbruik en CO2-uitstoot moeten supermarkten meer inzage geven volgens Rank a Brand. Alleen Jumbo en Albert Heijn publiceren deze cijfers. Supermarkten laten makkelijk haalbare punten liggen door weinig groene stroom te gebruiken of niet te rapporteren waar de stroom vandaan komt, vindt de onderzoeker. Alleen AH geeft aan dat de groene stroom van Hollandse windmolens komt. Ook ageert Rank a Brand tegen de minimale duurzame normen voor het vleesschap. De onderzoeker is wel te spreken over het aanbod duurzame vis en fairtrade-producten.

Bron: Levensmiddelenkrant

ekoplaza_gevel_buitenkant_ingang_6_resized_site.jpg
ekoplaza_gevel_buitenkant_ingang_6_resized_site.jpg